مصرف نمک در کودکی و فشار خون در بزرگسالی

مصرف نمک در کودکی و فشار خون در بزرگسالی

مصرف نمک در کودکی و فشار خون در بزرگسالی دارای رابطه‎ی مستقیم هستند. فشارخون بالا را می‌توان به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دانست. اما آیا مصرف نمک در دوران کودکی تاثیری در ایجاد فشار خون در بزرگسالی دارد؟ برای دستیابی به این پاسخ باید به مطالعات و تحقیقات دانشمندان روی این موضوع مراجعه کنیم. بر طبق مطالعات انجام شده کودکان بیش از حد نیاز بدنشان سدیم دریافت می‌کنند. این موضوع می‌تواند به عنوان یک زنگ خط برای ابتلای به عارضه‌ی فشار خون بالا در بزرگسالی شود. علت ابتلا به فشار خون نیز به دلایل زیر صورت می‌گیرد:

  1. مصرف بیش از حد مجاز نمک در کودکان با میانگین 3256 میلی گرم در روز
  2. استفاده بیش از حد از نمک توسط پسران

همانطور هم که گفته شد، پسران بیشتر از دختران در سنین کودکی، نمک مصرف می‌کنند. عوارض عادت عادت دادن کودکان به نمک بسیار بی‌شمار است.

ارتباط مصرف نمک در کودکی و فشار خون در بزرگسالی

محققان بر طبق تحقیقات مختلف قصد دارند که ارتباط بین مصرف سدیم و فشار خون بالا را در کودکان و بزرگسالان دریابند. بدیهی است که کاهش مصرف این ماده در هر دوره از زندگی، می‌تواند منجر به کاهش فشار خون شود. گاهی یک فرد به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری نیست. اما با زیاده‌روی در مصرف سدیم در دوران خردسالی، بدن خود را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کند. علاوه بر این فشار خون بالا را می‌توانیم پیش‌زمینه‌ای برای بیماری ‌های دیگر بدانیم. فرد با مصرف بیش از اندازه‌ی نمک، بدن خود را برای ابتلا به بیماری‌های دیگری نظیر پوکی استخوان، آسم، سرطان معده و چاقی آماده می‌کند. مصرف نمک در کودکی و ابتلای به فشار خون در بزرگسالی امری گریز ناپذیر است.

میزان مصرف نمک در کودکان و ابتلا به فشار خون در بزرگسالی

میزان مصرف نمک در کودکان بر اساس تحقیقات بین 1900 تا 2300 میلی گرم در روز است. این میزان می‌تواند با افزایش و زیاده‌روی، موجبات ابتلا به فشار خون بالا را در فرد ایجاد کند.

دلایل فشار خون در بزرگسالی

 بر اساس تحقیقات مصرف سدیم در سنین کم می‌تواند تاثیرات مستقیمی برای ایجاد این بیماری در آینده شود. شاید بتوان گفت هر ماده غذایی در صورت افراط در مصرف، امکان آسیب به بدن و ایجاد بیماری را دارد.

نتایج تحقیقات برای تاثیرات مصرف نمک در کودکی

میزان مجاز مصرف روزانه نمک در کودکان و براساس سن، بین ۱۹۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی گرم است، در حالی که میانگین مصرف روزانه کودکان در حال حاضر ۳۲۵۶ میلی گرم است دکتر زرلین کیودر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «کاهش سدیم به عنوان شیوه اصلی کاهش ریسک بیماری های قلبی عروقی تلقی می شود.»

طبق تحقیقات، از هر ۹ کودک ۸ تا ۱۷ ساله، یک کودک دارای فشارخون بالاتر از حدنرمال است و بدون بکارگیری اقدامات پیشگیرانه، بسیاری از این کودکان در سن بزرگسالی مبتلا به فشارخون بالا خواهند شد.

بنابراین با توجه به تحقیقات باید از مصرف خودسرانه و بدون برنامه‌ی مواد مضری مانند نمک، در برنامه غذایی کودک جلوگیری کنیم. عدم توجه والدین به این مساله می‌تواند عواقب خطرناکی مانند ایجاد فشار خون بالا در آینده شود. مصرف سدیم در خردسالی و فشار خون در آینده را می‌توان امری اجتناب ناپذیر دانست.

منبع: مهرنیوز