نمک دام و طیور

میزان مصرف نمک در خوراک دام و طیور به میزان 0.5 درصد در خوراک می باشد که کاهش مقدار نمک می تواند منجر به ناباروری و اسهال در آَنها گردد. نمک دام و طیور با کیفیت در سلامت دام، افزایش وزن معقول و بهینه سازی تولید شیر تاثیر زیادی دارد. با افزودن نمک دام دانه بندی شده به خوراک طیور، طعم بهتری را به آنها می‌توانیم ببخشیم. افزوردن نمک علاوه بر خوش طعم کردن غذای طیور، سدیم مورد نیاز آنها را نیز تامین می‌کند.

سنگ نمکی که دام مصرف می‌کند دارای طوبت پایینی است، این ویژگی نمک باعث ماندگاری طولانی می‌شود و در نهایت از شیوع بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. نکته‌ای که باید به ن دقت کنید این است که نباید نمک را از جیره غذایی احشام و پرندگان حذف کنید، به این دلیل که حذف نمک سبب ناباروری و اسهال طیور می‌شود.

نوع نمک دام و طیور بسته به نوع مصرف می‌تواند به شکل‌ نمک صدفی، نمک پودری و یا سنگ نمک فله باشد. همچنین دامداران می‌توانند با توجه به نوع مصرف غذایی طیور از نمک‌های دانه‌های درشت و یا دانه ریز استفاده کنند.

نمک دام و طیور

نمک مناسب و با کیفیت امری مهم در تغذیه دام و طیور جهت افزایش وزن مناسب دام ، بهینه سازی تولید شیر و افزایش سلامت کلی دام با انتخاب میزان خلوص نمک می باشد . نمک های مورد نیاز بسته به نوع مصرف در صنعت دام و طیور ، گاها نمک های پودری )مش حدود 300-350 ) و یا نمک های صدفی (مش 130-120 ) جهت طیور ویا سنگ نمک فله در قطعات کوچک و بزرگ جهت خوراک دام می باشند.

 

اهمیت نمک در جیره دام و طیور

  • سدیم در انتقال علایم عصبی نقش دارد .باید بدانیم که سیستم عصبی و هورمون ها در تنظیم بدن حیوانات نقش حیاتی دارد.
  • جذب اسیدهای آمینه در دستگاه گوارش وابسته به سدیم است .
  • سدیم در انقباض عضلات نقش دارد و همان طور که میدانیم یکی از مهمترین عضلات بدن قلب می باشد.
  • عنصر سدیم در تنظیم حجم مایعات، تعادل اسید و باز بدن حیوانات نقش دارد.
  • سدیم در جذب منوساکاریدها (قندهای ساده) نقش دارد. بنابراین کمبود سدیم میتواند جذب مونوساکاریدها را که یکی از منابع انرژی برای حیوانات می باشد را مختل می کند.

 

سدیم و کلر موجود در نمک دام و طیور

حیوانات نیاز خود به سدیم و کلر را با مصرف نمک تامین می‌کنند. نقش سدیم و کلر در هضم و جذب و جابه‌جایی مواد مغذی از روده‌ها به خون قابل اهمیت است. همچنین در سیستم رنین-آنژیوتانسین- آلدوسترون شاهد حضور سدیم و کلر هستیم و برای حفظ حجم و فشار خون سدیم و کلر تاثیر زیادی دارد.

 

نکات مهم:

توجه کنید که حیواناتی که تازه به دنیا می‌آیند، اگر رژیم غذایی سرشار از سدیم و کلر داشته باشند، این احتمال وجود دارد که با مسمومیت مواجه شوند. به همین دلیل بهتر است از آبخوری فنجانی به جای آبخوری نیپل استفاده شود.

پودرماهی، آب پنیر و… دارای مقدار زیادی سدیم و کلر هستند. استفاده از این مواد در رژیم غذایی حیوانات سبب تامین بیش از حد سدیم کلر مورد نیاز آنها می‌شود. بنابراین اگر این مواد در رژیم غذایی حیوانات جوان وجود دارد، باید به آنها اجازه دسترسی به آب شیرین را بدهید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان قیمت نمک و حمل مطمئن کالای خود تا مقصد با کارشناسان فروش شرکت از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.