نمک شوینده و بهداشتی

نمک شوینده و بهداشتی

نمک هم استفاده غذایی دارد و هم به عنوان یک ماده شوینده و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به کاربرد، در این نوشتار به معرفی نمک شوینده و موارد استفاده از آن خواهیم پرداخت.

 

نمک شوینده چیست؟

تولید مواد شیمیایی به شدت وابسته به نمک است زیرا این ماده به عنوان تکمیل‌کننده مواد شوینده و حلال های شیمیایی باعث تسریع در سرعت انحلال مواد شوینده در آب می شود. هدف تولیدکنندگان مواد شوینده افزایش حلالیت مواد شوینده، افزایش قدرت تمیزکنندگی و کاهش آلودگی آب است. با توجه به خواصی که نمک دارد، از آن در تولید مواد شوینده بهره می‌برند. به نمکی که به این منظور استفاده می‌شود نمک شوینده می‌گویند. این محصول در صنعت صابون سازی و در صنایع شوینده‌های سنتزی به عنوان غلیظ کننده و … به کار گرفته می‌شود.

 

استفاده از نمک در تولید شوینده و صابون

شوینده‌ها از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل شده‌اند، این مواد برای انجام کارهای مختلفی در شوینده استفاده شده‌اند. مواد موجود در شوینده‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • پاک‎کننده (سورفکتانت)
  • مواد کنترل‎کننده PH (فسفات)
  • مواد جداکننده چربی (نمک معدنی)
  • مواد کنترل و تثبیت کف (اسید چرب)
  • کاهش‌دهنده سختی آب
  • سفیدکننده
  • ضدعفونی کننده

دقت کنید که ترکیب سدیم سولفات در همه مواد شوینده وجود دارد، بنابراین استفاده از نمک در مواد شوینده، قدرت پاک کنندگی آنها را بالا می‌برد.
در ساخت صابون نیز همچون دیگر مواد شوینده از نمک استفاده می‌شود. از دلایل کف کردن صابون نیز همین حل شدن نمک شوینده در آب است. هرچه میزان کف صابون بالا باشد، قدرت تمیزگنندگی آن نیز بالا می‌رود.

صابون‌هایی نیز تحت عنوان صابون نمک دریا در بازار دیده می‌شود که در آنها نیز از نمک استفاده شده است. این صابون‌ها دارای ترکیباتی مانند منیزیم، روی، کلسیم، پتاسیم و ید هستند. این ترکیبات دارای فواید زیادی از جمله دفع سموم بدن و کاهش التهاب هستند.

 

انواع استفاده از نمک شوینده

شوینده‌ها دارای دو دسته بندی صابون‌ها و شوینده‌های سنتزی هستند. مولکول تشکیل دهنده شوینده‌ها از دو سر نمکی و زنجیر آلکیل می‌باشد. یکی از اتفاقاتی که برای مواد شوینده رخ می‌دهد انحلال هم زمان آنها در آب و چربی است، و این امر به دلیل جود قطبیت در مولکول مواد شوینده است.

همانطور که می‌دانید نمک‌ها حاوی ماده‌ای به نام سدیم هستند، سدیم باعث می‌شود سرعت حل شدن مواد شوینده در آب افزایش یابد. همچنین در کنار سدیم از کوکونات فنی اسید استفاده می‌شود تا غلظت محلول افزایش چسبندگی صابون مایع افزایش یابد. نمک خود به تنهایی باعث افزایش خاصیت الکترولیتی محلول شوینده می‌شود و سرعت پاک کنندگی را بالا می‌برد.

1. صابون

فرایندی که در مواد شوینده‌ای مثل صابون رخ می‌دهد به این صورت است که چربی‌ها به زنجیر آلکیل می‌چسبند و سر نمکی صابون سبب حل شدن آنها در آب می‌شود و در نهایت با آب از بین می‌روند.

2. شوینده‌های سنتزی

در شوینده‌های سنتزی چربی‌ها به زنجیر آلکیل می‌چسبند و برخلاف صابون‌ها در این مرحله، گروه سلفات آنها را در آب حل می‌کند و همراه آب برده می‌شوند.

مواد شوینده سنتزی از زنجیر هیدروکربن متصل به نمک یک اسید محلول در آب تشکیل شده اند. کاربرد نمک در شوینده‌های سنتزی مانند پودر لباسشویی است که وظیفه کردن پرکننده را دارد، شامپوها و صابون‎های مایع که غلیظ کنندگی را انجام می‌دهند، سفیدکننده‎ها و ضدعفونی کننده‎ها است.