جذب سریع رطوبت و در نتیجه کلوخه شدن، بزرگ‌ترین نقطه ضعف نمک است. از همین رو چگونگی بسته بندی نمک و نگهداری آن تا مدت‌ها یکی از دغدغه‌های صنایع غذایی بود. اما با ظهور انقلاب صنعتی، بسیاری از صنایع و از جمله صنعت بسته بندی رشد کیفی و کمّی چشمگیری پیدا کرد؛ تا جایی که امروزه انواع نمک خوراکی و نمک صنعتی به کمک دستگاه‌هایی تمام اتوماتیک و پیشرفته در بسته‌های مناسب روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌گردند.

بسته بندی و صادرات نمک شایان - جانبو بگ - بیگ بگ - نمک یک تنی

بسته بندی و صادرات نمک شایان – جامبو بگ – بیگ بگ – نمک یک تنی

بسته بندی نمک

مصارف خرده یا عمده نمک، تعیین کننده نحوه بسته بندی آن در کارخانجات است. به همین دلیل این رویه در مورد نمک تصفیه شده خوراکی با نمک صنعتی و نیز نمک مورد نیاز صنایع غذایی تفاوت دارد.

 

بسته بندی نمک خوراکی

نمک خوراکی تصفیه شده یُددار یا بدون یُد در انواع بسته بندی‌های زیر، نیاز مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی را برطرف می‌سازد:

  • سلفونی

در این نوع بسته بندی، نمک در مقادیری کمتر از یک کیلوگرم به کمک دستگاه‌هایی تمام اتوماتیک موسوم به بسته بندی حجمی، دو توزین، چهارتوزین و ده توزین داخل بسته‌هایی از جنس سلفون قرار می‌گیرد. وجه تمایز دستگاه‌های فوق در میزان سرعت متفاوت آن‌ها است.

  • قوطی

دستگاه قوطی پرکن گرانولی نام دستگاهی است که اوزان 20 تا 1000 گرم نمک خوراکی را در قوطی‌های پلاستیکی یا پت و فلزی بسته بندی می‌کند.

  • تک نفره

بسته بندی تک نفره نمک از جمله انواع مورد نیاز برای اماکنی همچون هتل‌ها و رستوران‌ها است که توسط دستگاه بسته بندی ساشه تک نفره صورت می‌گیرد.

 

بسته بندی نمک صنعتی و صنایع غذایی

نمک صنعتی که در صنایعی همچون دامپروری، رنگرزی و شیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیز نمک مورد نیاز صنایع غذایی نظیر آشپزخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها و نانوایی‌ها نیازمند قرارگیری در بسته بندی‌هایی بزرگ تا یک تن هستند:

  • کیسه‌های پلی‌پروپیلن در اوزان 20 تا 50 کیلویی

  • جامبو بگ یا بیگ بگ

انبار یا جابجایی انواع نمک‌های صنعتی و یا مورد استفاده در صنایع غذایی در بسته‌بندی‌هایی به نام جامبو بگ یا بیگ بگ انجام می‌شود. این گونی‌های بزرگ، ظرفیت نگهداری 500 تا 2500 کیلوگرم نمک را در خود دارند. به همین دلیل نیز چنین نمک‌های بسته بندی شده‌ای به نمک‌های یک تنی معروف هستند. استفاده از پارچه پلی پروپیلنی در دوخت بیگ بگ‌ها دلیل مقاومت بالای آن در برابر چنین وزن‌های سنگینی است. البته در دوخت آن‌ها از پارچه‌های لمینت‌دار نیز به منظور حفاظت نمک از رطوبت استفاده می‌شود. در شرایط آب و هوایی خاص‌تر (با رطوبت بالا) یک لایه نایلون نیز به بافت داخلی جامبو بگ افزوده می‌شود.