سنگ نمک صنعتی

نمک قرن‌هاست که در زندگی بشر کاربرد فراوانی دارد و قرنها انسان برای نگهداری مواد غذایی آنها را نمک سود می‌کرده و همچنین نمک یک چاشنی و طعم‌دهنده است که تقریباً در همه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشت که کاربرد نمک فقط به مصارف خوراکی و بعنوان افزوذنی غذایی محدود نمی‌شود. در این نوشتار می‌خواهیم درباره نمک و کاربردهای آن و همچنین درباره تفاوت‌های نمک صنعتی و نمک خوراکی صحبت کنیم. سپس درباره منابع استحصال نمک صنعتی صحبت خواهیم کرد که یکی از آنها سنگ نمک صنعتی است.

سنگ نمک صنعتی

 

تفاوت نمک صنعتی و نمک خوراکی

نمک صنعتی با نمک خوراکی تفاوت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن تفاوت در میزان خلوص و مقدار سدیم کلرید موجود است که در نمک هایی که تحت نام نمک صنعتی خوانده میشوند مقدار سدیم کلرید کمتر و به اصطلاح این نمکها از خلوص کمتری برخوردار هستند.

طبق استاندارد ایران که مورد قبول اداره غذا و دارو می باشد نمکی که به عنوان خوراکی استفاده می‌شود باید ید دار باشد و خلوص آن بیشتر از 99.2 درصد باشد البته خاطر نشان میگردد که این استاندارد در کشورهای دیگر متفاوت است. برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه بعلت مواد نامحلول در نمکهای معدنی ، نمک خوراکی در طی فرایندی پالایش و تصفیه می‌شود و مواد نامحلول در آب و فلزات سنگین آن حذف یا بسیار تقلیل می یابد.

البته مهمترین تفاوت بین نمک صنعتی و نمک خوراکی در میزان فلزات سنگین موجود در آنهاست که کمتر مورد توجه افراد قرار میگیرد . فلزات سنگین برای تمام پستاندان مخصوصا انسان زیانبار است و اگر در نمک طبیعی میزان فلزات سنگین بالاتر از حد مجاز باشد آن نمک در دسته صنعتی قرار میگیرد و استفاده از آن برای دام و طیور هم مجاز نیست.

مهم‌ترین موارد استفاده نمک صنعتی در پتروشیمی، تولید مواد شوینده، چرم‌سازی و… می‌باشد. ازکاربردهای دیگر سنگ نمک صنعتی می توان به نمک نساجی، نمک دباغی، نمک برفروبی، نمک ضد یخ ، نمک سختی گیری آب ( نمک تصفیه آب ، نمک بویلر)، نمک گل حفاری، نمک صنایع شوینده ، نمک چاه نفت، نمک چاه ارت، نمک دیگ بخار و … نام برد.

 

نمک چگونه تهیه می‌شود؟

نمک از روش تبخیر آب دریاچه های طبیعی و حوضچه های دست ساز برای جمع آوری شورآبه چشمه های حاوی نمک و استخراج معادن سنگ نمک بدست می آید که در زیر توضیح مختصری در این باره میدهم ، به امید اینکه برای شما خواننده محترم مفید باشد.

1. تبخیر خورشیدی

قدیمی ترین روش تولید نمک ، روش تبخیر آب دریا و دریاچه ها می‌باشد. از این روش در هر منطقه‌ای نمی‌توان استفاده کرد و فقط در مناطقی که دارای آب و هوای گرم هستند و در آنجا میزان تبخیر از بارندگی بیشتر است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بعضی موارد در مناطقی که وزش باد به صورت مداوم وجود دارد نیز این روش کاربرد دارد.

نمک آبی

تولید نمک آبی در حوضچه های ساخت انسان ( ایران – لرستان)

حوضچه های نمکی لرستان

2. استخراج سنگ نمک

این روش هم مانند روش قبلی قدمت زیادی دارد و رایج‌ترین روش جمع آوری نمک محسوب می‌شود. در این روش نمک از ذخایر رسوبی که طی میلیونها سال به کوه های نمک تبدیل کردیده اند استخراج می‌شود.

نحوه استخراح نمک از معادن به صورت استخراج روباز و یا استخراج به روش اتاق پایه است . روش دوم هنگامی که مقدار باطله موجود روی ماده معدنی بسیار زیاد باشد و عملیات باطله برداری عملا غیر ممکن و یا مقرون به صرفه نباشد مورد استفاده قرار میگیرد. به این صورت که ابتدا تونل یا تونلهایی در راستای گسترش ماده معدنی حفر میشود و به تدریج با افزایش ارتفاع سقف تونل و گسترش عملیات استخراج، داخل معدن اتاق بزرگی شکل میگیرد و ستونهایی از ماده معدنی برای نگهداری سقف اتاقها باقی می ماند. در این روش ماده معدنی کمتری نسبت به روش استخراج روباز بدست می آید که متعاقبا هزینه سرشکن شده استخراج نمک را بالا می برد.

سنگ نمک صنعتی سپید در شایان

شرکت تولید و فرآوری نمک سپید در شایان با دسترسی به معادن استان سمنان که بالاترین ذخایر این ماده معدنی در کشور را دارا می باشند سنگ نمک صنعتی لازم برای تولید انواع محصولات (نمک دباغی، نمک ماشین ظرفشویی و ..) تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

این شرکت با عرضه گسترده سنگ نمک در سطح کشور و با چندین سال سابقه درخشان در زمینه تولید نمک و بهره گیری از کادر مجرب آماده همکاری با کارخانه ها، شرکت ها و صنایع مصرف کننده نمک می‌باشد.