نمک احیای رزین

در این نوشتار ابتدا به شرح کاربرد و فواید استفاده از رزین (سختی‌گیر آب) می‌پردازیم. سپس نمک احیای رزین را معرفی و تشریح خواهیم کرد.

نمک احیای رزین

 

چرا نیاز به سختی گیری آب داریم؟

آب موجود در سطح كره زمين خالص نيست و املاحی چون كلسيم، منيزم، آهن و … در آب وجود دارد. حتما تاکنون با رسوب ته کتری مواجه شده اید، این رسوبات همان کلسیم و منیزیم موجود در آب می‌باشد که پس از تغییر دمای آب از آن جدا شده و در انتهای ظرف ته‌نشین و به مرور زمان سخت میشوند. در صنایعی که از بخار آب و بویلر استفاده می‌شود نیز رسوبات مشکلات فراوانی را پدید می آورند. جهت جداکردن این یونهای سختی‌آور باید قبل از مصرف آب اقدام به عمل سختی‌گیری آب نمود و بدین منظور با توجه به نوع مواد و املاح موجود در آب از روشهای مختلفی  استفاده می‌شود. یکی از این روشها استفاده از رزین‌های کاتیونی برای جدا کردن یونهای کلسیم، منیزیم، آهن و رزین‌های آنیونی برای جدا کردن آنیونهایی مثل فلوراید، کلراید، بروماید، نیتریت و نیترات در آب است.

 

چگونه سختی آب را می‌گیریم؟

برای جدا کردن یون‌های کلسیم و منیزیم و آهن از رزین‌های کاتیونی استفاده می‌شود. سدیم موجود در ساختار رزین با یونهای مذکور جایگزین شده و به این طریق، آب بدون سختی فاقد کلسیم و منیزیم بدست می‌آید. در اثر استفاده مداوم، رزین‌ها نیاز به احیاء شدن دارند که این عمل با شستن رزین در محلول آب نمک و جایگزین شدن سدیم نمک با یونهای کلسیم و منیزیم صورت می‌گیرد. به این صورت که در مرحله اول رزین یونهای کلسیم و منیزیم را از آب گرفته و سدیم که بسیار محلول در آب می‌باشد را به آب می‌دهد و در مرحله احیا، یون سدیم نمک جایگزین یونهای کلسیم و منیزیمی می‌شود که رزین قبلا از آب گرفته بود و در خود نگهداری می‌کرد.

 

آب نرم یا soft water در چه صنعتی کاربرد دارد؟

آب نرم خروجی برای تغذیه دیگ‌های بخار، برج‌های خنک‌کننده، مبدل‌های حرارتی، سیستم‌های سردکننده و سایر مصارف صنعتی بسیار مفید است. استفاده از آب سخت در صنایع نساجی و رنگرزی نیز باعث افت کیفیت رنگ می‌شود.

 

درصد وزنی نمک برای تولید محلول آب نمک احیای رزین

مقدار نمک لازم برای هر لیتر رزین 250 گرم نمک می‌باشد که به صورت محلول آب نمک 10% برای احیاء استفاده می‌شود . غلظت‌های کمتر یا بیشتر نمک، اثر کمتری دارند. خلوص نمک عامل بسیار مهمی در احیای مناسب رزین کاتیونی سختی‌گیر می‌باشد. ضمنا باید دقت کرد تا از نمک‌هایی که آهن دارند استفاده نشود و هرچه نمک خالص‌تر باشد عمر رزین هم بیشتر می‌شود.

برای انتقال آب نمک به سختی‌گیر از دو روش استفاده می‌کنند:

  • سیکل بسته که شیر اتصال آب به مخزن را باز کرده و سپس جای خالی آب توسط آب نمک پر می‌شود.
  • مکش آب نمک از جلوی لوله اتصال آب نمک و ورود به مخزن سختی‌گیر و شستشوی رزین.

اولین باری که رزین توسط آب نمک احیا می‌شود بهتر است با آب مقطر احیا شود و از آب ورودی کارخانه برای تولید آب نمک استفاده نکنیم . در پایان کار احیا، رزین را با آب تازه می‌شویند تا نمک اضافی موجود حذف شود.

توصیه فنی:

نظر به وجود مقدار اندکی سولفات کلسیم یا همان گج در سنگ نمک، توصیه می‌شود بین حوض تهیه آب نمک و مخزن رزین، یک مخزن کوچک با قابلیت لایروبی قرار گیرد تا با کاهش سرعت محلول باعث ته نشست مواد نامحلول شده و آب نمک خالص و شفاف‌تری در اختیار ما قرار دهد.

 

خدمات ما در زمینه احیای رزین و تصفیه آب

شرکت سپید در شایان (نمک شایان) با تولید و فروش انواع نمک، آمادگی خود را جهت تأمین سنگ نمک‌های صنعتی درجه یک با خلوص بالا در اندازه‌های مورد مصرف مشتریان محترم، جهت سختی‌گیری آب، احیاء رزین، دیگ بخار، بویلر، تصفیه آب، موتور خانه‌ها، استخرها، مجتمع های ساختمانی، مراکز تفریحی، سرد خانه ها‌و … در کمترین زمان ممکن اعلام می‌دارد.