نمک گل حفاری

درصنعت نفت و در ساخت دکل حفاری، از نمک برای افزایش تراکم گل ولای و خاک استفاده می‌شود تا یک دکل حفاری امن و کارآمد تر ایجاد شود. به نمکی که به این منظور استفاده می‌شود، نمک گل حفاری می‌گویند.

نمک گل حفاری

 

استفاده از نمک در حفاری

اگرچه نمک ممکن است به طور گسترده درحفاری دریایی استفاده شود، اما مقدار زیادی از نمک نیز برای تسهیل حفاری زمینی مورد نیاز است. نمک در کنترل ترکیب شیمیائی محلول حفاری نقش مهمی را همراه با بی کربنات سدیم، آهک، دولومیت و ژیپس ایفا می‌کند. محلول حفاری به غلظت، وزن مخصوص، سرعت حفاری و دستگاههای حفاری وابسته است. در ایجاد گل حفاری پایه آبی از آب نمک به عنوان سیال حفاری استفاده می‌کنند. آب نمک نسبت به آب خالص به دلیل وجود نمک در آب، 10% مزیت بیشتر دارد. درگل حفاری پایه آبی، میزان نمک‌های محلول و میزان شوری مهم است .

آب نمک درگل حفاری پایه آبی بسته به مقدار نمک‌های محلول در آن به سه حالت دیده می‌شود:

  • sea water یا آب دریا
  • Brakish water یا آب شور
  • salt satured water یا آب سیر شده از نمک

نمک مناسب در صنعت حفاری، نمک صنعتی با دانه‌بندی شکری است. نام‌گذاری نمک شکری فقط از منظر دانه‌بندی است. چون از نظر دانه‌بندی شبیه به شکر است، آن را نمک شکری می‌نامند. این نمک به صورت کیسه های 25 کیلوگرمی، جامبوبگ یک تنی و یا بنا بر تقاضای مشتری به صورت فله در محل خریدار تحویل می شود.

 

استفاده از نمک گل حفاری در صنعت نفت و گاز

از نمک گل حفاری در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شود. مهم ترین کاربرد نمک گل حفاری در صنعت نفت در افرایش استحکام چاه‌های نفت است. چاه‌های نفت بسیار عمیق هستند و برای اینکه بتوان از این چاه‌ها استفاده کرد باید تا دیوارهای آن را تقویت نمود تا از ریزش آن جلوگیری شود. همچنین این نمک همراه با انواع دیگر گل حفاری مانند باریت و بنتونیت در صنعت نفت به کار گرفته می‌شود. در حفاری های نفتی غالباً از نمک شکری استفاده می‌شود.

استفاده از نمک باعث شده بتوان به اندازه 1500 تا 2000 متر در عمق 5 تا 9 کیلومتری زمین حفاری انجام داد، در واقع استفاده از نمک گل حفاری، سرعت فرایند حفاری را افرایش داده است.

شاید این سوال را از خود بپرسید که چرا از نمک در صنایعی مانند گاز استفاده می‌شود؟ باید گفت که نمک گل و لای موجود در زمین را متراکم می‌کند تا بتوان براحتی دکل‌های بزرگ نصب کرد. زمانی که نمک را به گل حفاری زمین اضافه می‌کنیم، این کار گل حفاری را برای حفر آماده و سرعت کار را افرایش می‌دهد.

 

انواع نمک گل حفاری

نمک گل حفاری در سه نوع نمک صنعتی دانه بندی شده، نمک شکری و سنگ نمک در دسترس است. اگر گل حفاری از نمک اشباع بشود، سبب تشکیل یک محلول می‌شود که به میزان زیادی اشباع است و یا به اصطلاح فوق اشباع است. در محلول فوق اشباع، دانه‌های به صورت حل نشده وجود دارند که متعلق به نمک گل حفاری است. در صورتی که آب به گل اضافه شود، دانه‌های نمک گل حفاری از بین خواهند رفت. از بین سه نوع نمکی که نام برده شد، مناسب ترین نمک در صنعت حفاری، نمک شکری است.

 

تأمین نمک گل حفاری سپیدر

در راستای تأمین نمک گل حفاری، شرکت نمک سپید در شایان (شایان سالتسپیدر) با تلاش در تامین به موقع و با کیفیت نمک، نیاز این صنعت را بر طرف نموده و مطلوب‌ترین نمک با خلوص مناسب و قیمت رقابتی را در اختیار مشتریان گرامی قرار می‌دهد . برای خرید یا مشاوره می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید: تماس با ما