نمک تصفیه نشده

در این نوشتار درباره نمک تصفیه نشده و دیدگاه‌های مختلفی که در مورد مزایای مصرف این نوع از نمک وجود دارد صحبت خواهیم کرد. به این منظور نمک طبیعی و تصفیه نشده، نمک متعادل شده و نمک تصفیه شده صنعتی با هم مقایسه می‌شوند.

امروزه مناقشه‌ی بزرگی بر سر نمک در محافل پزشکی در جریان است که علت بسیاری از آنها، عدم شناخت کافی از نمک می‌باشد. در حال حاضر نمکی که در بازار به عنوان نمک خوراکی در دسترس مردم است به علت تصفیه صنعتی صرفاً دارای سدیم و کلر می‌باشد. مسلماً آنچه در کتب پزشکی مدرن در مضرات نمک به رشته تحریر در آمده است در خصوص همین نمک صنعتی تصفیه شده است. در حالی که آنچه در طب اسلامی- ایرانی در مزایای نمک صحبت شده، در مورد نمک صنعتی نیست و در مورد نمک بافری شده طبیعی است. ما در هوای تنفسی هم همین حالت بافری و تعادل را داریم و اگر بخواهیم صرفاً از اکسیژن خالص استفاده کنیم قطعاً ریه‌های خود را از دست خواهیم داد.

 

مقایسه نمک طبیعی و نمک تصفیه شده صنعتی

تا آن هنگام كه تركیب نمك طبیعی موجود در معادن و دریاها توسط انسان دستخوش تغییر نشده بود، همه مردم از نمك متعادل شده به وسیله عناصری مثل پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ید طبیعی استفاده می كردند و میزان سدیم، پتاسیم و کلسیم محیط داخل و خارج سلول ها را در حد تعادل و دقیقا برحسب نیاز سلول ها، كه در همین طبیعت کره زمین به وجود آمده بودند، فراهم می کردند . سدیم و كلر خالص موجود در نمک های تصفیه شده، هر یك به تنهایی سم های سلولی هستند. این عناصر همانند اكسیژن خالص، موجب تخریب سلولی می شوند. لذا لازم است توسط عناصری مثل پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ید طبیعی متعادل شوند.

نمک تصفیه نشده

کلمه تصفیه در لغت به معنای پاک، خالص سازی و پالودن از ناخالصی ها است. اما ناخالصی های موجود در نمک خالص برای بدن ضروری و مهم هستند. حال چرا ما باید نمك متعادل شده و طبیعی را به وسیله خالص سازی با مواد شیمیایی به یك ماده سمی و خطرناک برای سلول ها تبدیل كنیم؟ حال آن كه مصرف نمك طبیعی متعادل كه جز سدیم و كلر در داخل خود، كلسیم، پتاسیم، ید، روی، منیزیم، منگنز و بعضی عناصر كمیاب را نیز دارند برای سلول ها یك نیاز محسوب می شوند.

 

نمک تصفیه نشده از دیدگاه روایات و احادیث

روایات متعدد و همچنین سیره اهل بیت علیهم السلام بر تاكید مصرف نمك قطعا در مورد مصرف نمک طبیعی متعادل و نه خالص سازی شده، بوده است :

  • امام صادق (ع):

اگر مردم، خواص نمك را می دانستند، بیماری های خود راالا با نمک درمان نمی كردند.

  • حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند:

هر کس قبل و بعد از غذا نمک بخورد خداوند سیصد و سی نوع بلا را که کمترین آنها جذام است از او بر طرف می‌نماید.

  • امام علی (ع) می‌فرمایند:

هرکس غذا را با نمک آغاز کند هفتاد درد و دردهایی که بجز خداوند کسی از آنها آگاهی ندارد را از خود دور می‌نماید

  • امام صادق علیه السلام:

اگر بر سر سفره‌ای نمک نباشد ملائکه حاضر نمی‌شوند، صحت بدن وجود ندارد و سفره برکت نخواهد داشت

  • در مورد درمان لكه های صورت در روایتی از امام صادق (ع) است كه حضرت می فرمایند:

نمك زدن به اولین لقمه غذا جلوی لكه های صورت را می گیرد.

البته همه ما می دانیم نمک مذکور در عبارات، همان نمك طبیعی متعادل و نه نمك شامل سدیم و كلر خالص می باشد. بنابراین توصیه ما استفاده از نمك متعادل شده طبیعی به جای نمك خالص شده است.

 

عناصر موجود در نمک تصفیه نشده

نمک تصفیه نشده شامل 80 گونه مواد معدنی و عناصر متفاوت طبیعی است. این مواد برای بدن لازم و ضروری است و این ترکیب با نمک تصفیه شده که فقط شامل سدیم و کلرید است متفاوت می باشد. از بیش از 2000 سال پیش کشاورزان نمک را با استفاده از جمع آوری ملایم نمک های دریا به دست می آوردند. نمک خالص، محصول غذایی کاملی است که توسط بدن به راحتی استفاده می شود.

مواد معدنی پتاسیم و منیزیم برای سیستم ایمنی بدن ضروری است. این عناصر ضروری به هنگام مصرف نمک، همراه سدیم و کلر خورده می شود. بدن انسان امروزی در طول هزاران سال با استفاده از نمک خالص (تصفیه نشده) و نه نمک طبیعی تصفیه شده نامناسب که ترکیبی از مواد معدنی‌ای همچون (copper chloride, Erbium Sulfur, Tin, Magnesium, Cerium, Calcium Manganese, Rubidium, Carbon, Gallium, Iron, Boron, Aluminum, Bromine, Strontium, Titanium, Praseodymium, Potassium, Fluoride, Silicon ,Sodium, Zinc) است، تکامل یافته است. آنزیم ها و هورمون ها هم در همین شرایط استفاده از نمک طبیعی، بهترین و مناسبترین عملکرد را از خود نشان میدهند.

فاکتور PH مهمترین دلیل مصرف نمک تصفیه نشده است. در حالی که نمک خالص حاوی عناصر سدیم و کلرید بوده که PH بدن را به سمت اسیدی بودن سوق می دهند.

نمک تصفیه نشده

 

مضرات نمک صنعتی

به طور قطع مصرف نمک صنعتی موجب اختلال عملکرد سلولی و بروز بیماری‌های مختلف از جمله فشار خون می‌گردد. وجود یون‌هایی بجز سدیم و کلر در نمک طبیعی یک ترکیب متعادل و هماهنگ با نیاز طبیعی سلول‌های بدن ما فراهم می‌آورد. در حالی که در نمک صنعتی این تعادل وجود نداشته و ترکیب زیان آوری به سلول‌ها تحمیل می‌گردد. بنابراین الزاماً صنعتی سازی مواد غذایی به نفع بشریت نیست و در اکثر اوقات این کار به ضرر آن ها تمام خواهد شد.

یکی از موادی که در نمک صنعتی با تصفیه از نمک طبیعی جدا می‌شود یون منیزیم است. این یون برای سلول‌ها بسیار ضروری است و نبودن آن موجب بیماری‌هایی مثل تشنج می‌گردد. ماده دیگر که برای رشد سلول‌ها بخصوص در کودکان لازم است، عنصر روی می‌باشد. این عنصر نیز مجدداً در روند تصفیه نمک به وسیله مواد شیمیایی از آن گرفته می‌شود. بنابراین طب اسلامی- ایرانی مصرف نمک طبیعی بخصوص نمک دریا را توصیه و از مصرف نمک‌های صنعتی و تصفیه شده نهی می‌نماید.

 

مضرات نمک تصفیه نشده

لازم به ذكر است كه در نمك تصفیه نشده نیز علاوه بر عناصر و تركیبات مفید، برخی عوامل مضر نیز وجود دارد. میزان این عوامل مضر در نمك های مناطق مختلف متغیر می باشد و باید از نمك جدا شده و میزانی استاندارد داشته باشد. منتها بحث اینجاست كه اولاً عده ای بدون اینكه به طور دقیق میزان این مواد ناخواسته را در هر نمك مشخص کنند، تمام نمك های طبیعی را مضر و غیر قابل مصرف می دانند و مصرف آن را منع می نمایند. ثانیاًَ نمك معدن یا دریا در صورت دارا بودن بیش از حد مواد مذكور احتمال مضر بودنشان می رود، ولی نمك خالص شده بر مبنای تمام مراجع و كتب معتبر و مقالات علمی قطعا برای سلول ها مضر است و دستور به ترك آن شده است .

به نظر می‌رسد بهترین گزینه تولید نمك طبیعی استاندارد و متعادل دارای کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ید، روی، منگنز و عاری از مواد مضر و فلزات سنگین است. ولی تا رسیدن به آن محصول، فعلاً استفاده از نمك های طبیعی معدنی و نمک دریا به مصرف نمك خالص شده شیمیایی ارجحیت داشته و خطر كمتری برای سلول‌ها دارد.

 

خرید نمک از شرکت سپید در شایان

شرکت سپید دُر شایان ( نمک شایان ) قادر به خردایش سنگ نمک با خلوص بالا، تفکیک به سایزهای مختلف و در نهایت بسته بندی درکیسه های پلی – پروپیلن در اوزان 15 تا 50 کیلوگرم می باشد.

قیمت این نوع نمک، بسته به مقدار سفارش، نوع دانه‌بندی مورد نظرخریدار، وزن بسته بندی و شرایط تولیدی کارخانه متغیرمی باشد، لذا قیمت نهایی بر طبق سفارش مشتری محاسبه و اعلام می گردد. به این منظور می‌توانید از اطلاعات مندرج در صفحه «تماس با ما» اقدام فرمایید.