هنگام پاشیدن نمک به غذا تنها به فکر طعم‌دار کردن آن هستید یا چیز دیگری هم هست که توجهتان را به خود جلب کند و شما را به فکر فرو ببرد؟ چند بار با دیدن ظرف نمک درمورد صنعت بسته بندی نمک کنجکاو شده‌اید؟ در این نوشتار می‌خواهیم درباره این صنعت صحبت کنیم.

بسته بندی نمک - جامبو بگ - نمک یک تنی

نمک بسته بندی شده: الزامی پرتنوع

نمک نیز همچون سایر مواد غذایی برای حفظ کیفیت خود از مسیر کارخانه تا خانه نیازمند بسته بندی است. بسته بندی که قادر است از کلوخه شدن آن به دلیل داشتن ویژگی قدرت جذب بالای مایعات جلوگیری و یا مانع از خطای شناسایی آن به عنوان شکر گردد. این سفید شور مزه را نمی‌توان در صنایعی همچون دامداری، شیلات، نساجی و یا تصفیه آب در بسته بندی های تک نفره یا قوطی‌های کوچک نمک‌ پاش مورد استفاده قرار داد. چرا که لایه‌های محافظتی بزرگ‌تری برای برای حجم‌های فله‌ای مورد نیاز است. در عین حال ظرافت و زیبایی بسته بندی نمک نیز با توجه به انواع کاربرد و محل استفاده، اشکال متنوعی دارد: ظاهر شکیل نمک های تک نفره هتل‌ها با بسته بندی های نمک دریا قابل قیاس نیست!

 

بسته بندی نمک: صنعتی پرتجهیزات

قوطی پلاستیکی، کیسه‌‌ای چند جداره یا کاوری کاغذی و تک نفره؟ در صنعت بسته بندی نمک با توجه به نوع و محل مصرف آن، از دستگاه‌های مختلفی بهره می گیرند که عبارتند از:

 

1 – دستگاه بسته بندی نمک قوطی

برای بسته بندی نمک‌هایی که در قوطی‌های پلاستیکی (پت) یا فلزی عرضه می‌شوند و به دیدن آن‌ها در آشپزخانه عادت کرده‌ایم، از دستگاهی تمام اتوماتیک موسوم به دستگاه قوطی پرکن گرانولی استفاده می کنند. وزن نمک بسته بندی شده در این روش 20 تا 1000 گرم است.

 

2 – دستگاه بسته بندی نمک سلفونی

در صنعت بسته بندی نمک، متداول‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده شامل حجمی، دوتوزین، چهار توزین و ده توزین است که به منظور بسته بندی سلفونی نمک در وزن‌هایی کمتر از یک کیلوگرم (20 و 1000 گرم) به کار برده می‌شوند. تفاوت این دستگاه‌های تمام خودکار که همگی مجهز به نمایشگر لمسی، سیستم پی ال سی (رایانه دیجیتال صنعتی جهت کنترل دقیق و عیب یابی) و منوی چهار زبانه هستند در سرعت بسته بندی است. صنعت بسته بندی نمک در این شکل خود دارای تجهیزات دیگری نیز است:

  • سیستم تزریق گاز ازت (افزایش ماندگاری)
  • سیستم تاریخ‌ زن حرارتی (درج مشخصات)
  • سیستم فرم پاکت زن (فرم دادن به بسته‌ها)
  • نوار نقاله (انتقال بسته‌‌ها)

البته این دستگاه در بسته بندی قند، خشکبار و حبوبات هم کارایی دارد.

 

3 – دستگاه بسته بندی نمک تک نفره

هتل‌ها و رستوران‌ها از جمله مصرف کنندگان نمک های تک نفره‌ای هستند که بسته بندی آن‌ها توسط دستگاه بسته بندی ساشه تک نفره صورت می‌گیرد. بسته بندی چاشنی‌هایی نظیر سماق، فلفل و ادویه چنین اماکنی نیز مانند نمک و شکر بوسیله ساشه انجام می‌شود.

4 – دستگاه کیسه پرکن نمک

در بسته بندی مواد گرانولی مانند چای، برنج، خشکبار و حبوبات از دستگاهی مجهز به سیستم PLC استفاده می‌شود که قابلیت بسته بندی نمک در کیسه‌های گونی، نایلونی و کارتن را نیز دارد. صنعت بسته بندی نمک در این روش، مجهز به تجهیزات زیر است:

  • دستگاه‌های بالابر ماردونی (جابجایی نمک به مخزن دستگاه کیسه پرکن)
  • دستگاه نوار نقاله (انتقال کیسه‌ها به زیر دستگاه کیسه پرکن)
  • سیستم کیسه‌گیر (نگه داشتن سر کیسه‌ها به هنگام پر شدن)
  • دستگاه دوخت پارچه (برای سر کیسه‌ها)
  • دستگاه دوخت حرارتی

وزن کیسه‌های نمک بیشتر از یک کیلوگرم است (2، 5، 10، 15 و 20).

نگاهی دقیق‌ به زیبایی و کیفیت بسته بندی انواع نمک، می‌تواند ما را به کندوکاو تاریخچه صنعت بسته بندی نیز ترغیب کند.

 

مطالب مرتبط با صنعت بسته بندی نمک