امروزه ژئوتوریسم یا زمین گردشگری یکی از شاخه‌های مهم صنعت توریسم است. در این شاخه برای جذب گردشگر از جاذبه‌های طبیعی زمین بهره می‌گیرند. در این میان گنبدهای نمکی پدیده‌های استثنايي و کم نظيری هستند که داراي چشم اندازها و مناظر زيباي طبيعي مي باشند. گنبدهای نمکی با دارا بودن نمک های رنگی در بحث توسعه گردشگری طبیعی و ایجاد پارک های طبیعی زمین شناسی نقش مهمی ایفا می‌کنند. گنبدهای نمکی لارستان نیز در توسعه گردشگری شهرستان لارستان تأثیر بسزایی داشته‌اند. این جاذبه‌های طبیعی از لحاظ درمانی نیز بسیار مفید هستند و می توانند توریسم درمانی را نیز در این منطقه گسترش دهند.

در سرزمین خاکی لارستان گنبدهای نمکی یکی از منابعی است که ظرفیت عظیمی در بحث گردشگری برای این شهرستان به ارمغان می آورد. ظرفیتی که حتی مردم و مسئولان لار چندان شناخت درستی از آن ندارند.

گنبدهای نمکی لارستان

بیشترین گنبدهای نمکی ایران در منطقه لارستان و هرمزگان

تجمع گنبدهای نمکی ایران در سه بخش آذربایجان، ایران مرکزی و زاگرس مشهود است. بیشترین گنبدهای نمکی ایران در منطقه لارستان و هرمزگان است و این گنبدها از جهات مختلفی نظیر جذابیت بصری و زیبایی‌شناختی، خواص درمانی و منابع معدنی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

 

خواص درمانی گنبدهای نمکی لارستان

در بررسی بعد درمانی، گنبدهای نمکی لارستان به واسطه داشتن 30 نوع ماده معدنی می‌توانند برای توریسم درمان مورد بهره‌برداری قرار بگیرند این امر باید بیشتر مورد توجه مسئولان به ویژه متولیان امر گردشگری قرار گیرد.

براساس پژوهش‌های انجام شده تنفس در فضاهای طبیعی و مصنوعی نمکی که سرشار از عناصر خاصی چون منیزیم، ید، پتاسیم، سدیم، کلسیم، سلنیم، برم و غیره است نقش به سزایی در درمان بیماری هایی چون انواع آلرژی، برونشیت، کم کاری غده تیروئید، بیماری های قلبی، فشار خون، امراض پوستی، بیماری های عصبی و استرس دارد.

استنشاق بخار نمک طبیعی برای درمان بیماری های تنفسی از زمان بقراط حکیم مرسوم بوده است. حضور در غارهای نمکی برای تقویت ریه و افزایش توان ساز و کارهای بدن به افراد سالم نیز توصیه شده است. تنفس در این فضاها به تخلیه ترشحات سینوس‌ها در بیماران سینوزیتی کمک می‌کند و در نتیجه سرعت جریان هوا در برانش ها افزایش یافته و تنفس راحت تر می‌شود.

 

جاذبه های توریستی گنبدهای نمکی لارستان

برای گردشگرانی که جاذبه‌های طبیعی را برای بازدید انتخاب می‌کنند، قطعاً گنبدهای نمکی لارستان یک انتخاب خاص و جذاب محسوب می‌شود. از جاذبه‌های طبیعی این مقصد گردشگری می‌توان به غار‌های نمکی، اشکال قارچی شکل و بلورهای نمک، کویر نمکی و چشمه‌ها اشاره کرد. در ادامه توضیحاتی درباره هر یک از این جاذبه‌های گردشگری ارائه می‌دهیم:

1. غارهای نمکی

غارهای نمکی از جلوه‌های تماشایی گنبدهای نمکی لارستان هستند. این غارها که بر اثر انحلال رسوبات نمکی ایجاد می‌شوند در جای جای گنبدهای نمکی دیده می‌شوند.

 

2. اشکال قارچی شکل و بلورهای نمک

اشکال قارچی شکل از اشکال فرسایشی زیبایی هستند که در گنبدهای نمکی جود دارند. معمولاً درون غارهای نمکی نیز بلورهای نمک به چشم می‌خورند که می‌توانند هر گردشگری را مجذوب خود کنند.

 

3. کویر نمک

گنبدهای نمکی و آبراه‌های منشعب از آنها عمدتاً سبب شور شدن خاک اطراف گنبدها می‌شوند. بنابراین، خاک مناطق اطراف گنبدهای را ریزدانه‌های سفید نمک می‌پوشاند و منظره ای از کویر نمک را پیش روی گردشگران تشکیل می‌دهد.