به گزارش خبری جام جم آنلاین، کودکانی که از بیماری تنفسی رنج می برند، به یک غار نمک در عمق 420 متری در شهر «سولیگورسک» (Soligorsk) بلاروس می‌روند که بین لایه هایی از پتاسیم و نمک قرار دارد. هر سال بیش از 7 هزار نفر برای درمان بیماری تنفسی به غار نمک سولیگورسک می آیند.

"<yoastmark

 

این غار در شهر سولیگورسک بلاروس قرار دارد و دارای لایه هایی از پتاسیم و نمک می باشد. کودکانی که از مشکلات تنفسی رنج می برند، به این غارنمکی می آیند و ساعاتی را به پیاده روی، مطالعه، ورزش، استراحت می پردازند و از تماشای این غار زیبا و دیدنی لذت می برند.

در سال 1843 یک دکتر لهستانی بعد از انجام تحقیقات مختلف متوجه شد که کارگران معدنی نمک، دچار بیماری‌های تنفسی نمی‌شوند. در سال 1989 نمک درمانی در یک محیط تحت کنترل توسط کشور روسیه انجام گرفت. همچنین در سال 2008 هم انگلیسی‌ها اولین غار نمک را افتتاح کردند.

اهمیت استفاده از خاصیت درمانی غار نمک سولیگورسک

طبق مقاله سال 2006 در مجله پزشکی نیوانگلند، اتنشاق غلظت بالایی از نمک در رفع بیماری و کیستیک و آسم موثر است و باعث بهتر شدن عملکرد ریه می‌شود.

1 – تأثیر نمک در درمان بیماری های ریوی

تحقیقات دیگری نشان می‌هد که استنشاق پودر نمک در بهبود سرفه و ایحاد خلط اثر گذار است. پژوهش‌های زیادی درباره پودر نمک وجود دارد و نتایج آنها حاکی از آن است که نشانه‌های آسم مزمن و برونشیت با استفاده از استنشاق پودر نمک بهبود می‌یابد. اسپری‌های نمک و آباژور‌های طب سنگ نمک می‌توانند جایگرین غار نمک شوند.

2 – بدست آوردن حس آرامش در  غار نمک سولیگورسک

فایه باستون که یک انرژی درمانگر است از تاثیرات ماساژ درمانی افراد در غار نمک می‌گوید. او ماساژ درمانی را بر روی افراد مختلفی در قله‌های هیمالیا انجام داد. وی اعتقاد دارد که اثرات ماساژ درمانی در بدن انسان تا مدت‌ها در بدن باقی می‌ماند.
نمک‌های کریستالی هیمالیا و طب سنگ نمک دارای یون‌های منفی هستند که قادر هستند احساس آرامشی بسیار لذت بخشی را فراهم کنند و با رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند. احساسی که این یون‌ها به شما می‌دهند بسیار شبیه زمانی است که در ساحل اقیانوس در حال قدم زدن هستید و یا شبیه احساسی است که پس از وقوع طوفان دارید. دلیل این اتفاق این است که هوا با یون‌های منفی شارژ می‌شود و باعث کم شدن سطح سروتین موجود در بدن انسان می‌شود و همه این اتفاقات سبب افزایش انرژِی و اخلاق خوب می‌شود.

استراحت در غار نمک سولیگورسک

استراحت در غار نمک سولیگورسک

 

در غار نمک سولیگورسک شرایطی فراهم شده تا بازدیدکنندگان در مدت زمان حضور در این غار سرگرم باشند. این افراد می‌توانند مطالعه کنند، پیاده روی یا ورزش داشته باشند، یا بر صندلی بنشینند و استراحت کنند.

ورزش کردن در غار نمک سولیگورسک

ورزش کردن در غار نمک سولیگورسک

 

خدمات نمک درمانی و اتاق نمک

در دنیا مراکز زیادی وجود دارند که خدمات نمک درمانی و اتاق نمک را ارائه می‌دهند. اگر دسترسی به غار نمک وجود نداشته باشد می‌توان به این مراکز مراجعه کرد. استفاده از نمک درمانی و اتاق نمک سبب بهبود بیماری‌های ریوی مانند آسم، آلرژی و سینوزیت می‌شود. کاربرد اتاق نمک به این مورد محدود نمی‌شود و برای ریلکسیشن، زیبایی، اسپا و سونای نمک نیز استفاده می‌شود.

مشتریانی که از اتاق‌های نمک استفاده می‌کنند، هوایی که ترکیبی از نمک می‌باشد را تنفس ‌می‌کنند. سپس نمک به قسمت مخاط می‌رود و اثرات مثبت خود را در آنجا بروز می‌دهد و مخاط را صاف می‌کند، و بعد التهاب را کم می‌کند. مشاهد ه شده که اثرات این اتاق‌های نمک گاهی تا 12 ماه بر بدن انسان باقی می‌ماند.