یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان گرمسار، کوه‌های منحصربه فرد و معادن نمک این شهرستان است. یکی از این معادن به شکل کوه است و به غار نمکی گرمسار یا غار نفت‌ دره در کوه اژدهای گرمسار معروف است. این غار بر اثر سیلاب ها و شسته‌ شدن صخره‌های نمکی به وجود آمده است و انواع و اقسام استلاتیک‌ها و استلاگمیت‌ها درآن وجود دارد.

غار نمکی گرمسار

غار نمکی گرمسار

غار نمکی گرمسار در کوه اژدها

کوه اژدها در گرمسار، یکی از نادرترین پدیده های زمین شناسی است. این کوه دارای چین‌هایی دارای نوارهای قرمز، قهوه‌ای و سفید رنگ به شکلی موج وار و در هم تنیده‌اند است. در کوه اژدها غاری نمکی وجود دارد که به غار نمکی گرمسار یا غار نفت‌ دره معروف است.

کوه اژدها در شهرستان گرمسار

کوه اژدها در شهرستان گرمسار

استخراج نمک از غار نمکی گرمسار دلیل شکل‌ گیری یک غار دست‌ساز است که تاکنون 1300 متر پیشروی داشته است. در ورودی غار، دیواره‌ها تیره و طوسی رنگ و هر چه به عمق آن نزدیک‌ تر شویم روشن‌ تر و براق‌ تر هستند که این نشان‌ دهنده‌ی جدید تر‌ بودن برداشت از این مناطق از غار‌های نمکی سمنان است. بخشی از بازدید از این غار را باید به صورت نشسته طی کرد.

در مسیر پیشروی به سوی غارها، کوه‌های چند رنگ گرمسار را خواهید دید. تنوع رنگ در لایه‌های مختلف چشم‌ها را نوازش می‌دهد، این لایه‌های رنگی به‌ دلیل وجود ترکیبات مختلف در ساختار آنهاست.

غار نمکی گرمسار در واقع معدن متروکه کوهدشت گرمسار است که به واسطه استخراج نمک در طی سال های قبل به صورت تونل هایی تو در تو در آمده که توسط ستون های بلند و ضخیمی از هم جدا شده اند. این ستون ها برای جلوگیری از ریزش سقف ایجاد شده اند. در بخش هایی از کف غار آب سبز رنگی اشباع شده از نمک وجود دارد.

"<yoastmark

در سقف غار، استلاکتیت های نمکی بلند و نازک فراوانی وجود دارد که حاصل آب باران است. آنچه در دهانه غار وجود دارد، قطعات حاصل از سنگ نمک است که در اثر آب باران شکل رگه های نوک تیز و زیبا را ایجاد کرده‌اند . این سنگ ها در اثر نفوذ اکسید آهن گاهی رنگی هستند.

 

ویژگی‌های درمانی غار نمکی گرمسار

هوای این غار به دلیل اینکه از درون لایه‌های نمکی عبور می‌کند بسیار پاکیزه و سالم است و در اوج گرمای تابستان برودت دمایی دارد. یکی از درمان‌های جدید و رایج برای بعضی بیماری‌های تنفسی و پوستی، نمک‌ درمانی در غارهای نمکی است.

نمک خالص به طور معمول کشنده‌ی باکتری‌ها و میکروب‌هاست‌ و این غار این قابلیت را دارد که برای درمان‌های پزشکی هم استفاده شود. کسانی که با آلرژی‌های تنفسی به این غارها سفر کرده‌‌اند، از تاثیر مثبت و شگرف نمک‌ درمانی خبرداده‌اند.

 

جاذبه گردشگری غار نمکی گرمسار و کوه اژدها

استان سمنان و شهرستان گرمسار از جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار هستند. اما در بین این جاذبه ها، غارهای نمکی این شهرستان بسیار منحصربه فرد هستند. طوری که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. استان سمنان را به دلیل وجود همین غارهای نمکی و معادن نمک به «پایتخت نمک ایران» می‌شناسند.