تصفیه آب با فناوری نوین

تصفیه آب با فناوری نوین

تصفیه آب با فناوری نوین چگونه است؟ در فناوری الکترولیزنمک طعام غشایی با استفاده از نمک طعام و الکتریسته به میزان اندک محصولی برای گندزدایی آب تولید می شود. دکتر تقی عبادی، عضو هیات علمی دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو مرکز رشد دانشگاه امیرکبیر در بخش شرکت های دانش بنیان درباره فناوری الکترولیز نمک طعام غشایی به جام جم می گوید: موضوع استفاده از فناوری الکترولیز نمک طعام غشایی از حدود شش سال پیش با ایده گرفتن از دستگاه های ساخت کشور آلمان آغاز شد. اکنون این فناوری بومی شده است و تائیدیه سازمان علمی، پژوهشی و صنعتی کشور را دارد و در مرکز رشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر این فناوری را توسعه داده و تولید کرده ایم.

آیا تصفیه آب با فناوری نوین امکان پذیر است؟

این فناوری یک محلول مولتی اکسیدانت قوی تولید می کند که سرعت گندزدایی بالایی نیز دارد. این محصول به دلیل استفاده از مواد اولیه که فقط نمک است، در مقایسه با محصولات سنتی که استفاده می کنیم هیچ خطری ندارد. فناوری جدید مصارف مختلفی غیر از آب شرب نیز دارد. در صنعت گندزدایی آب استخرها، استفاده از این فناوری باعث گوارا شدن و رفع بوی بد آب استخر می شود. همچنین تاسیسات سالم تر خواهند ماند و بهره برداری از آن آسان تر است. از طرفی استفاده از این فرآیند در تامین آب و گندزدایی آب در مواقع بروز بحران مثل زلزله، کم آبی، سیل و… کارآمد است. این سیستم قابل حرکت است و با اضافه کردن وسایلی می توان آب بهداشتی را از آبی که به صورت آزاد در اختیار است برای تامین جمعیت هدف استفاده کرد.

ایران بعد از اسرائیل و امریکا سومین کشور در استفاده از فناوری نانو در تصویه آب است. طبق آمار جهانی سالانه 6 میلیون نفر به دلیل نداشتن آب آشامیدنی سالم میمیرند.

نمک زدایی آب آشامیدنی

محققان ایرانی اولین گروه از محققانی هستند که در خاورمیانه به این دانش مهم دست یافتند. نکته مهم اینکه از این روش برای بحث نمک زدایی نیز استفاده میشود. این دستگاه با روش الکترودیالیز انتخابی با مصرف انرژی پایین عمل تصویه سازی آب را انجام میدهد.  اما این کار هزینه بالایی را متحمل میشد دانشمندان و محققان بر این باورند که با این روش ینی تصویه آب به روش نانو بتوانند به این مهم با هزینه کمتری دست یابند.

با استفاده این فناوری یعنی استفاده از نانوذرات می‌توان تمامی میکروب‌ها، باکتری‌ها و سایر مواد مضر موجود در آب را جداسازی و حذف کرد. نانوذرات نقره یکی از موادی است که در حذف انواع اجزای مضر می‌تواند استفاده شود. این فناوری بسیار ارزان قیمت بوده و می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های تصویه سازی آب مورد استفاده قرار گیرد. نمک به عنوان یک ماده معدنی پرکاربرد، بسیار ارزان است. همچنین در وسعت بسیار زیاد در دسترس است. بنابراین باید از این سرمایه استفاده کرد. یکی از دلایل استفاده از آن، اقلیم گرم و خشک است. در مناطق خشک دریاچه ها و معادن نمک بسیار بیشتری قابل استخراج هستند. از این رو این مکان ‌ها به عنوان بخش عظیمی از صادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند.