استان قم در کنار جاذبه های گردشگری تاریخی و مذهبی، جاذبه های گردشگری نمکی نیز دارد که از جمله آنها می‌توانید به دریاچه نمک قم، حوض سلطان و کوه نمک قم یا گنبد نمکی قم اشاره کنیم. در بین این جاذبه های گردشگری، کوه نمک قم را کمتر کسی می شناسد. موقعیت جغرافیایی این کوه نمک، در 20 کیلومتری جاده جعفریه به سمت قم است. در این منطقه دریاچه ای وجود دارد که به دلیل حجم بالای تبخیر آب در نیمه دوم سال، لایه ای از نمک بر روی آن تشکیل می‌شود. قطر این لایه در بعضی از روز‌ها به نیم متر هم می‌رسد. اطراف این دریاچه را صخره و کوه‌ها محاصره کرده‌اند و یک منظره بسیار زیبا را خلق کرده‌اند:

کوه نمک قم

ضخامت لایه نمک در این گنبد به صورت یکپارچه است و میزان آن از 5 متر تا 18 متر است. در این گنبد سنگ‌های مختلفی مانند سنگ آندزیتی و گچی نیز پیداست که در نوع خود جالب اند. همانطور که می‌دانید منطقه‌ای که این گنبد در آن قرار دارد یک منطقه گرمسیر است. همین گرمای زیاد، آب هایی که از طریق بارندگی جمع شده است را تبخیرمی‌کند. این اتفاقات نمک هایی به شکل بلور های تیغه ای و کنگره ای را به وجود آورده و به زیبایی این منطقه افزوده است.  اشکال مختلفی که صخره‌ها، کوه‌ها و نمک‌ها به وجود آورده‌اند پتانسیل این منطقه برای جذب توریست را بالا برده‌اند.

 

دلیل ایجاد شدن گنبد نمکی قم

کوه نمک قم حاصل چین خوردگی های زمین شناختی است که از فشار دائمی به لایه های نمک شکل گرفته است. ویژگی‌های آب و هوایی قم که از علت تشکیل این کوه هاست، آب و هوای گرمسیری و باران‌های فصلی است. در تالاب های نمکی در مناطق گرمسیری بعد از بارندگی های فصلی به دلیل گرمای زیاد، آبهای شور تبخیر می‌شوند و گنبدهای نمکی با اشکال بسیار متفاوت و زیبا شکل می‌گیرند. این کوه ها 60 میلیون سال قدمت دارند.

 

دریاچه کوه نمک قم

سطح دریاچه ای که در وسط این گنبد قرار دارد با لایه‌های ضخیم نمک پوشیده شده است. بنابراین می‌توان به داخل دریاچه رفت و روی سطح نمکی آن قدم زد. در میان دریاچه یک گودال سیاه رنگی وجود دارد که به نظر می‌رسد عمیق است و توصیه می‌شود به آن نزدیک نشوید. همچنین باید از کفش برای راه رفتن بر روی دریاچه استفاده کنید. چرا که ممکن است کف پای‌تان توسط نمک‌های کف دریاچه بریده شود.

خواص درمانی آب این دریاچه بسیار است و اگر شرایط مهیا بود حتما آب تنی کنید و همراه داشتن آب آشامیدنی در آن منطقه را فراموش نکنید.

دریاچه کوه نمک قم

دریاچه کوه نمک قم :: پوشیده شده از لایه ضخیم نمک

جاذبه ها و توصیه های گردشگری گنبد نمکی قم

در اولین نگاه به کوه نمک قم یا گنبد نمکی قم، صحنه ای که در ذهن انسان تداعی می‌شود، کوه‌هایی است که بر روی آنها برف نشسته و در دل خود از دریاچه سفید رنگی محافظت می‌کنند.

گنبد نمکی که در این منظقه وجود دارد، طبق نظر کارشناسان، 60 میلیون سال قدمت دارد. این گنبد که طغرود نام دارد، در گذشته دارای یک معدن نمک بوده است. نمک موجود در این معدن به دلیل دارا بودن غلظت کم، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما در 10 سال اخیر، برداشت های غیر اصولی و غیر قانونی در این گنبد، به تولید باطله‌های معدنی زیادی انجامید. این باطله‌های معدنی شامل مارن قرمز، لایه‌ها گچ و نمک مارن است که با ریزش این باطله‌ها مسئولین تصمیم به تعطیلی این معدن گرفتند. در چند سال اخیر هم سازمان صنایع و معادن قم جهت تغییر کاربری این معدن و تبدیل آن به یک مکان توریستی، پیشنهادهایی مطرح کرد.

در منطقه جعفریه علاوه بر کوه نمک، کاروانسرایی هم وجود دارد که متعلق به همین کوه نمک است. قدمت این کاروانسرا به دوره سلجوقی برمیگردد. آدرس دقیق این کاروانسرا جهت دسترسی، شهرستان قم بخش جعفر آباد، کیلومتر 15 جاده جعفریه می‌باشد. جالب است بدانید که این کاروانسرا در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

اگر تجربه سفر به چنین منطقه‌ای را دارید، و یا مناطق توریستی دیگری را می‌شناسید، در بخش دیدگاه با ما و بقیه کاربران در میان بگذارید.