سدیم از مواد مورد نیاز بدن است و کاربردهای مختلفی در بدن دارد. بنابراین کمبود سدیم در بدن و عدم تأمین مقدار مورد نیاز آن می‌تواند پیامدهایی را در پی داشته باشد. یکی از کوچکترین این پیامدها یبوست است. در این نوشتار به پیامدهای کمبود سدیم در بدن و ارتباط کمبود سدیم و یبوست خواهیم پرداخت.

نمک سدیم و یبوست

 

پیامدهای کمبود سدیم در بدن

سدیم یک الکترولیت است که نقش اساسی در تنظیم سطح آب و سایر مواد در بدن دارد. هنگامی که سطح سدیم در خون بسیار پایین می‌آید، منجر به هیپوناترمی می‌شود و علائمی مانند بی‌حالی، گیجی و خستگی ایجاد می‌کند.

ابتلا به هیپوناترمی ممکن است ناشی از شرایط زمینه‌ای، مانند نارسایی کلیوی، یا عوامل دیگر، از جمله نوشیدن بیش از حد آب یا مصرف برخی داروها باشد. هیپوناترمی خفیف ممکن است علائمی نداشته باشد. اما با تشدید کمبود سدیم در بدن، به خصوص در سنین بالا افراد ممکن است علائم ذیل را بروز دهند:

  • سرگیجه و سردرد
  • سستی بدن
  • استفراغ
  • انقباض عضلانی
  • تشنج
  • بی‌قراری
  • تحریک‌پذیری

اگر علائم هیپوناترمی بدتر شود، ممکن است باعث بیماری قابل توجه، ناتوانی یا در موارد شدید می‌تواند موجب مرگ شود. هیپوناترمی حاد ممکن است منجر به تورم مغزی جدی شود که می تواند باعث ناتوانی دائمی یا مرگ گردد.

کمبود سدیم و یبوست

آرمین مشهور متخصص بیماری‌های گوارشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به نقش عوامل غذایی در بروز یبوست، افزود:

مصرف زیاد چربی و لبنیات و در مقابل مصرف کم میوه‌ها و سبزی‌ها، نقش عمده‌ ای در بروز یبوست دارد.

مشهور تاکید کرد:

کمبود برخی از عناصر و مواد معدنی که به وفور نیز مشاهده می‌شود، ارتباط نزدیکی با یبوست و اختلالات روده‌ ای دارد.

وی با بیان کمبود سدیم نقش مهمی در بروز مشکلات روده‌ای دارد، یادآور شد:

نمک یک ماده ضروری برای بدن است که کمبود یا ازدیاد آن در بدن عوارض نامطلوب و خطرناکی برای سلامتی دارد.

مشهور خاطر نشان کرد:

برای جذب بهتر مواد غذایی در روده نمک یک ماده مورد نیاز و ضروری است و در صورتیکه این ماده در بدن به میزان کافی وجود نداشته باشد، احتمال بروز بیماری‌های روده‌ای نظیر یبوست نیز وجود خواهد داشت.

 

میزان سدیم مورد نیاز بدن و منابع تأمین سدیم

با خواندن مطالب بالا شاید نگران تأمین سدیم بدن خود شده باشید. به این منظور کمی درباره میزان سدیم مورد نیاز بدن و منابع تأمین سدیم می‌نویسیم:

بدن یک انسان معمولی روزانه به مقدار 2 گرم سدیم نیاز دارد. از آنجا که نسبت وزن سدیم به کلر در نمک تقریباً 3 به 2 است، برای تأمین این مقدار سدیم مورد نیاز بدن کافی است که مقدار 5 گرم نمک مصرف کنید. این مقدار نمک با یک قاشق چایخوری نمک برابری می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که نمک تنها منبع تأمین سدیم بدن شما نیست. بسیاری از غذاها و خوراکی‌های صنعتی و فست فودها حاوی سدیم هستند. بنابراین به بهانه تأمین سدیم مورد نیاز بدن مصرف نمک خود را از حد اعتدال خارج نکنید. از طرف دیگر، مصرف بیش از حد نیاز سدیم، عوارض خود را دارد. بنابراین همیشه در استفاده از هر ماده غذایی حد اعتدال را رعایت کنید.

لازم به ذکر است افرادی که فعالیت ورزشی دارند و افرادی که بیش از حد آب مصرف می‌کنند، سدیم بیشتری از دست می‌دهند. این افراد باید با مشورت پزشک خود مقدار مصرف نمک خود را افزایش دهند تا سدیم مورد نیاز بدن خود را تأمین کنند.

 

مقالات مرتبط