نمک دریا از تبخیر آب دریا حاصل می شود و عمده مصرف آن در ساخت لوازم آرایشی می باشد؛ اما امروزه به علت برتری طعم نمک دریا به نسبت نمک معمولی، از آن در صنایع غذایی (تهیه چیپس) نیز استفاده می شود. در این نوشتار به بررسی کاربرد نمک دریا و زیبایی و سلامتی می‌پردازیم.

نمک دریایی و زیبایی

 

مقایسه نمک دریا با نمک معمولی

نمک دریایی شامل املاح و مواد معدنی مختلفی است که سلامت بدن را تامین می کند. مواد معدنی نمک دریا به نسبت نمک معمولی، بیشتر است. نمک دریا پس از استخراج، مستقیما بدون هیچ گونه فرآیندی به بازار عرضه می گردد. از این جهت به نسبت نمک معمولی، از قیمت پایین ترین برخوردار بود.

املاح و مواد معدنی موجود در نمک دریا

  • سدیم
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • منیزیوم
  • گچ
  • آهک

 

ارتباط نمک دریایی و زیبایی و سلامتی

از کاربردهای مختلف نمک دریایی که بیانگر ارتباط این نوع نمک با زیبایی و سلامتی است، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- تسکین دهنده ی تورم پا

از این نمک می توان هنگام تورم و درد پای ناشی از سرپا ایستادن زیاد بهره جست. برای این درمان خانگی باید ظرف بزرگی را تا نیمه، آب کنید سپس 4قاشق نمک دریایی و جوش شیرین را درون ظرف بریزیدو پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید.

2- ناخن های خود را با نمک دریا براق کنید!

یک قاشق نمک دریا را با آب یک عدد لیموی تازه مخلوط کرده و به وسیله برس کوچکی، سطح ناخن را به این مواد، آغشته کنید. این کار را 20 دقیقه ادامه دهید.

3- زیبا سازی مو با استفاده از نمک دریایی

مقداری کمی نمک دریا و روغن نارگیل را با هم مخلوط کرده و در هنگام استحمام از این ماسک مو استفاده کنید. این ماسک علاوه بر تقویت ریشه مو، شوره سر را نیز از بین می برد.

4- دندان های زیبا با کمک نمک دریایی

ترکیب یک قاشق مربا خوری نمک دریایی به همراه دو قاشق مربا خوری جوش شیرین می تواند به عنوان یک سفید کننده ی قوی دندان عمل نماید.

5- نمک دریایی یا خواب آور

اگر دچار استرس شده اید و خواب شبتان دچار اختلال شده است می توانید از نمک دریایی استفاده کنید. اگر پیش از خواب نمک دریایی مصرف نمایید، میزان ترشح هورمون اکسی توسین در خون افزایش می یابد و استرس به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند. از این رو، دانشمندان افراد پر استرس و پرمشغله را به استفاده از نمک دریایی پیش از خواب توصیه نموده اند.

6- سم زدایی از بدن با حمام نمک

شنا کردن در آب شور دریا ضمن جوان سازی پوست، موجب دفع سموم از منافذ پوست خواهد شد.

7- ماسک نمک دریا به همراه روغن زیتون

به منظور از بین بردن سلول های مرده ی پوست و تامین سلامت و شادابی آن، از ترکیب نمک دریایی و روغن زیتون به نسبت مساوی استفاده نماییدو صورت و دست و پاها را با آن به خوبی ماساژ دهید. مداومت در استفاده از این ماسکخانگی، پوستی شفاف و زیبا را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

8- محلول نمک دریا و آب گرم

اگر می خواهید به پوستتان مجال نفس کشیدن دهید، نیم فنجان نمک دریایی را با نیم فنجان آب گرم مخلوط نمایید و آن را به صورت دورانی بر سطح پوست خود بمالید؛ این امر منافذ پوست را به خوبی پاک خواهد نمود و آن ها را تنگ می کند. پس از چندین مرتبه استفاده، آثار مثبت استفاده از این محلول را حس خواهید کرد.

9- ماسک عسل و نمک

عسل و نمک هردو دارای خاصیت آنتی باکتریالی و ضد التهابی هستند. اگر دچار اکنه شده اید، می توانید با استفاده از این ماسک خانگی در ظرف مدت ۱ ماه، پوستی شفاف و زیبا داشته باشید. با استفاده از این ماسک می توانید از خشکی پوست در امان بمانید. ترکیب نمک دریایی و عسل میزان چربی پوست را متعادل می سازد.

10-ماسک لایه بردار با استفاده از نمک دریایی

اگر می خواهید پوست خود را به روش طبیعی لایه برداری نمایید، می توانید از ترکیب نصف پیمانه نمک دریایی، ۱/۴ پیمانه روغن زیتون، ا قاشق اسطوخودوس و ۱/۴ پیمانه آب آلوورا استفاده نمایید. ترکیب این مواد با هم، ماده ی سفتی به شما خواهد داد که همانند یک لایه بردار قوی عمل می نماید و موجب جوان سازی پوست می شود.