منابع اصلی نمک

منابع اصلی نمک

نمک از کجا می‌آید؟ نمک طعام یک ماده خوراکی است که از سنگ نمک به دست می‌آید. برای تهیه نمک خوراکی نیز از سنگ نمک به همراه آب استفاده می‌شود. سنگ نمک در واقع همان نمک خوراکی است. علت وجودی آن نیز تبخیر آب اقیانوس‌ها است. این تبخیر در طی میلیون‌ها سال قبل رخ داده است! تفاوت نمک دریا و یددار را می‌توانید در این مقاله دریابید. بنابراین برای تهیه نمک از دو عنصر استفاده می‌شود:

  1. سنگ نمک به عنوان منبع اصلی نمک طعام
  2. آب با غلظت بالای نمک به صورت شور

نمک از کجا می‌آید؟ منابع اصلی نمک

به جز اقیانوس‌ها، دریاچه های نمکی نیز جزو منابع این ماده معدنی هستند. نمک به صورت خالص در طبیعت وجود ندارد. همیشه همراه آن مواد دیگری مانند میزیم، کلسیم، پتاسیم و … نیز وجود دارد. این مواد در طی فرایند تصفیه از نمک جدا می‌شوند. در کنار این مواد، ناخالصی‌های دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند. در بیشتر مواقع این ناخالصی‌ها برای بدن مضر هستند. اینکه نمک از کجا می‌آید؟ و چگونه تصفیه می‌شود در بخش بالا تا حدودی شرح داده شد.

معادن و دریاچه ها منبع اصلی نمک

امروزه شاید بتوان گفت تمامی نمک‌‎های خوراکی مورد استفاده از طریق معدن‌های نمک تهیه می‌شوند. ایران یک کشور گرم وخشک است. در نتیجه معادن و دریاچه‌های نمک بسیار زیادی دارد. این امکان در کشورهای با آب و هوای معتدل و مرطوب وجود ندارد. زیرا هنوز آب‌ها تبخیر نشده اند. در نتیجه منابع اصلی نمک در ایران بی شمار هستند. با این توضیحات به طور حتم شما توانسته اید تا حدودی پاسخ سوال خود و اینکه نمک از کجا می‌آید؟ را دریافت کرده باشید.

نمک یکی از متداول‌ ترین و در عین حال بحث برانگیزترین مواد روی زمین است. بدون آن نمی‌توان زندگی کرد و زیادی آن هم باعث مرگ می‌شود. در واقع نمک یک ماده‌ی معدنی متشکل از سدیم کلرید (NaCl) است. در حالت طبیعی‌اش سنگ نمک و یا هالیت نام دارد. نمک برای تغذیه‌ ی تمام پستانداران، به ویژه انسان، به شدت مهم است. ید (یک عنصر ثانویه که معمولا در نمک خوراکی یافت می‌شود) یک ریز مغذی مهم برای انسان‌ها است و کمبود آن باعث به وجود آمدن مشکلات بی شمار هورمونی می‌شود.

معدن نمک

 اولین شواهد استخراج نمک (با جوشاندن آب چشمه) از رومانی به دست آمده است، و هم چنین شواهدی از کارهای نمک ی در همان زمان در چین هم وجود دارد. نمک به شدت برای چینی‌ها، عرب‌‌ها، رومیان و یونانیان با ارزش بود. در واقع برخی اوقات حقوق سربازان رومی با نمک پرداخته می‌شد. در کشورهای ساحلی، منبع با جوشاندن آب اقیانوس قابل دسترس بود، اما در کشورهای قاره‌ای منبع مورد مناقشه‌ای بود. ممکن است باورتان نشود، اما جنگ‌هایی هم حتی بر سر نمک سرمی‌گرفتند.

استخراج دستی نمک

کشورهایی که بیشترین تولید کننده‌ی نمک هستند، به ترتیب: چین، هند، کانادا و آلمان. از مابقی آن نیز ۱۲% صرف روند تصفیه‌ی آب، ۸% برای برف‌ روبی و۶% برای کشاورزی استفاده می‌شود. ۶۸% باقی نیز در کارخانه‌ها و دیگر روندهای صنعتی می‌شود PVC، پلاستیک و خمیر کاغذ نیز با استفاده از نمک به دست می‌آیند.