دریافت سدیم اضافه و تاثیر آن بر سلامتی

دریافت سدیم اضافه و تاثیر آن بر سلامتی

دریافت سدیم اضافه و تاثیر آن بر سلامتی توسط محققان به اثبات رسیده است. این تاثیرات اغلب منفی است. یک مسئول تغذیه شبکه بهداشت و درمان گفت: با توجه به اینکه جوش شیرین دارای مقدار زیادی سدیم است.  از آن برای ورآمدن و پف کردن انواع نان و کیک استفاده می شود. افرادی که به علت بیماری محدودیت مصرف نمک دارند. باید از مصرف محصولات غذایی دارای جوش شیرین خودداری کنند. مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی لازم و ضروری است. اما مصرف بیش از حد آن اثر مخرب بر بدن جای می گذارد. ما در مقاله مرز هشدار مصرف نمک به این موضوع پرداخته ایم.

اسماء صیاد نیک افزود: افزایش مصرف نمک، در بالارفتن فشار خون و سکته مغزی و قلبی اثر گذار و خطر ابتلا به سرطان معده و پوکی استخوان را نیز بدنبال دارد. وی اضافه کرد: ایران به عنوان یکی از پر مصرف ترین کشورها در مصرف نمک بشمار می آید. به گونه ای که مصرف روزانه آن بطور میانگین درکشور دو تا سه برابر بیش تر از استاندارد های جهانی است. این کارشناس افزود: نمک از راه های مختلفی نظیر استفاده از نمکدان، مواد غذایی و نمک به غذا در زمان پخت به بدن وارد می شود. دریافت سدیم اضافه و تاثیر آن بر سلامتی یکی از مشکلات مهم در جامعه امروزی است.

آیا دریافت سدیم اضافه تاثیری بر سلامتی دارد؟

مسلما دریافت سدیم اضافه تاثیری بر سلامتی دارد. مردم باید از مصرف تنقلات شور مانند پفک، چیپس و چوب شور خودداری کنند.  انواع مغز دانه ها و آجیل های بدون نمک و بو نداده را جایگزین کنند. صیاد نیک افزود: برای تامین ید مورد نیاز بدن، از نمک ید دار به مقدار کم استفاده شد. همراه با میوه ها و سبزی هایی که به صورت خام مصرف می شود، پرهیز کرد.

جوش شیرین که برای پف انواع نان و کیک بکار می رود. دارای مقدار زیادی سدیم است. افرادی که به علت بیماری محدودیت مصرف نمک دارند، باید از مصرف محصولات غذایی که دارای جوش شیرین است بسیار محدود استفاده و یا آن را قطع کنند.

مقدار سدیم در غذاهای فرآوری

وی به میزان تعیین مقدار نمک موجود در غذاهای فرآوری اشاره کرد. وی افزود: در برچسب بعضی مواد غذایی مقدار سدیم موجود در ۱۰۰ گرم از ماده غذایی تعیین شده است. که برای دانستن مقدار نمک موجود در آن باید مقدار سدیم در عدد ۲/۵ ضرب شود.

به طور کلی دریافت اضافه هر ماده غذایی موجب اختلال در سلامتی خواهد شد. حال آنکه سدیم یا نمک طعام توسط ایرانی در اکثر غذاها استفاده می‌شود. گاهی نیز حتی برای طعم دار کردن میوه نیز از نمک استفاده می‌شود. به همین دلیل مصرف این ماده در ایران در مرز هشدار است. مشکلاتی مانند فشار خون بالا، چاقی و سرطان از دلایل استفاده از نمک بیش از حد مجاز است. این ماده معدنی باید بی رویه مصرف نشود. دریافت سدیم اضافه و تاثیر آن بر سلامتی مسلما برای همگان آشکار شده است.