مهم‌ترین منابع دریافت نمک چیست؟

مهم‌ترین منابع دریافت نمک چیست؟

منابع دریافت نمک چیست؟ شاید این سوالی باشد که در ذهن مخاطب شکل بگیرد. در سبد غذایی ایرانیان معمولا از نمک یددار تصفیه شده به عنوان یکی از بهترین منابع استفاده می‌شود. اما متاسفانه بیشتر این افراد از فشار خون بالا برخوردار هستند. به این معنی که استفاده از این ماده خوراکی به میزان زیاد، موجب ایجاد بیماری شده است. این امر موجب بروز سکته های قلبی و مغزی در آینده خواهد شد. ما در مقاله نمک از کجا می‌آید به این منابع اشاره کردیم. اما امروزه نمک استخراجی از این منابع را در انواع مواد غذایی مانند انواع نان به کار می‌بریم. مهمترین منابعی نمک برای بدن عبارتند از:

  • نمک یددار تصفیه شده
  • نمک دریا

منابع دریافت نمک در مواد غذایی کدامند؟

ما به شما توصیه می‌کنیم که از نمک دریا استفاده نکنید. زیرا این ماده هنوز دارای ناخالصی های زیادی است. بنابراین بهتر است از نوع تصفیه شده استفاده شود. معمولا از نمک برای طعم غذا استفاده می‌شود. به ویژه ایرانی‌ها بدون استفاده آن غذا را تهیه نمی‌کنند. ما این ماده را از طریق مصرف انواع غذاها و مواد خوراکی مانند نان به دست می‌آوریم. بنابراین نیازی نیست که مقدار بیشتری از آن را مصرف کنیم. مثلا دوغ یکی از منابع اصلی این ماده است.

نان به عنوان یک ماده غذایی حاوی نمک

معمولا در انواع نان مانند لواش، تافتون و سنگک از نمک استفاده می‌شود. حتی این ماده در مواقع افت فشار به کار می‌رود. بنابراین میزان نمک در آن زیاد است. این میزان نمک در سایر مواد غذایی مانند انواع خورش‌ها نیز به کار می‌رود. این موضوع موجب شده است که مصرف نمک در ایران بیشتر از نرمال جهانی باشد.

منابع دریافت نمک چیست؟در مواد غذایی

این ماده در آشپزخانه و سفره که زمان طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می‌شود. لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک، انواع شور مانند خیار شور، کلم شور و…، ترشیجات، آجیل و مغزدانه‌های شور مثل پسته، بادام، فندق، گردو و… اشاره کرد. این مواد غذایی را باید در رژیم غذایی به صورت محدودتری مورد استفاده قرار داد.

جلوگیری از فشار خون بالا با مصرف کم منابع نمک

برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی بهتر است به نکات زیر توجه شود:

  • کاهش میزان نمک در هنگام پخت غذا
  • اجتناب از مصرف بی‌رویه نمک و عدم استفاده از نمکدان بر سر سفره
  • محدودیت در مصرف مواد غذایی کنسروی

زیرا این مواد دارای مقادیر زیادی نمک هستند، استفاده از سبزیجات تازه و معطر، سیر، لیمو ترش، آب نارنج، آویشن، شوید و… در غذا به جای نمک برای بهبود طعم غذا، کاهش مصرف غذاهای شور مانند آجیل شور،‌ انواع فرآورده‌های غلات حجیم شده مانند پفک، چاکلز، چیپس، انواع شور نظیر خیار شور و کلم شور، ‌ماهی دودی، سوسیس و کالباس، کاهش مصرف موادی که حاوی جوش شیرین هستند؛ جوش شیرین که ممکن است برای ورآمدن و پف کردن انواع نان و کیک به کار رود دارای مقدار زیادی سدیم (عنصر موثره نمک) است.بنابراین در افرادی که به علت ابتلا به بیماری محدودیت مصرف نمک دارند مصرف مواد حاوی جوش شیرین هم باید بسیار محدود شود. اینکه منابع دریافت نمک چیست؟ را در این مقاله با یکدیگر مرور کردیم.