در منطقه گرمسار، ۲۷ معدن نمک با درجه خلوص بالای 98 درصد وجود دارد. یکی از زیباترین این معادن، معدن نمک “کوهدشت کهن” می باشد. این معدن که در نوع خود در بین معادن نمک منطقه بی نظیر می باشد، از زیبایی خاصی برخوردار است. این معدن نمک به صورت تونل پیچ در پیچ 1.5 کیلومتری در دل زمین امتداد دارد. در داخل تونل، ۶ ستون بزرگ نمک به ارتفاع ۱۲ متر و به شعاع تقریبی ۱۰در۲۰ متر جهت جلوگیری از ریزش تونل پیش بینی شده است که با ورود به داخل تونل مزبور چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

معادن نمک گرمسار با توجه به اقلیم نیمه بیابانی و گرم و خشک منطقه گرمسار در تابستان و زمستان، مکان مناسبی جهت بازدید گردشگران می باشد. امید است در آینده از این مکان جهت ایجاد مراکز توریستی و تفریحی از جمله هتل نمکی و… استفاده شود که خود عامل رشد صنعت گردشگری و جذب توریسم درشهرستان گرمسار می باشد.

معدن نمک گرمسار

معدن نمک گرمسار

 

طرح گردشگری معدن نمک گرمسار

این طرح بر پایه استفاده از سنگ نمک گرمسار تدوین گردیده است و در ۴ گروه اصلی تقسیم بندی می گردد:

  • مکان های دیدنی
  • صنایع دستی
  • مکان اقامتی
  • درمان

 

تجمع معادن نمک در گرمسار

سمنان پایتخت نمک ایران است و معادن نمک متعددی در گرمسار وجود دارند. از جمله این معادن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: معدن نمک موعود گرمسار، معدن نمک کیمیا گرمسار، معدن نمک میلاد گرمسار، معدن نمک زمرد کوثر گرمسار، معدن نمک کوهدشت کهن گرمسار و غیره.

تصویری از معدن نمک در گرمسار

تصویری از معدن نمک در گرمسار

 

ورودی معدن نمک

در قدیم ورود به معدن نمک از بالای کوه انجام می شد اما به دلیل ناخالصی زیاد، تونل غار مانندش ایجاد شد که این تونل ها به علت حفاری، سقفی طبیعی با معماری جالب دارند که هنگام حفاری، قسمت هایی را به عنوان ستون برای معدن باقی می گذارند. این ستون ها، تالارهای مختلفی را به وجود می آورند. جلوه های بصری معدن، چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد. شیارهای ایجاد شده توسط شستشوی باران در ورودی معدن بسیار زیبا است.

برداشت از معدن به وسیله چکش و مته انجام می شود که با کار گذاشتن چاشنی و مواد منفجره در هر ۳ تا ۴ متر، نمک برداشت می شود. به گفته مسئول معدن، سیم های مشکی رنگی به نام شاه سیم یا سیم فرار وجود دارد که ۱۰۰ متر عقب تر از محل انفجار قرار دارند . چکش و مته برای حفاری در سایزهای ۸۰ سانتی متری ، یک، سه و پنج متری وجود دارد ولی ۳متری رایج تر است که با فشار باد کارمی کند. در زمان استخراج معادن آن قدر به حفاری ادامه می دهند تا به آب برسند. کنار ورودی معدن آسیابی جهت خرد کردن سنگ ها وجود دارد.

در معادن نمک همیشه احتمال ریزش وجود دارد. هوای داخل معدن خنک ومطبوع است . هواکش از طریق یک پمپ، هوای تازه را وارد معدن می کند. همچنین لوله هایی برای تهویه هوا وجود دارد.

 

مصارف نمک

بخش زیادی از نمک ها مصرف خوراکی دارند که درصد خلوص آنها ۹۸ یا ۹۹ درصد است و قسمتی از آنها نمک دور ریز یا نمک نامرغوب است که برای جلوگیری از یخ زدگی جاده ها در زمستان و مصارف دباغی و غیره استفاده می شود.