معدن نمک ریل مونت

معدن نمک ریل مونت

معدن نمک ریل مونت به عنوان یک معدن نمک شگفت انگیز شناخته شده است. در ساحل جنوبی سیسیل بزرگترین جزیره ی دریای مدیترانه، شهری به نام ریل مونت (Realmonte) وجود دارد. این شهر در زیر خود معدن نمک عظیمی با تونل هایی به طول ۲۵ کیلومتر در عمق صد متری نهفته دارد. دیوار های این معدن به طور طبیعی با سنگ هایی با رگه های تیره و روشن آراسته شده اند.در واقع به صورت دایره یا خطوطی متحدالمرکز هستند. این رگه ها حدود ۵ میلیون سال پیش به خاطر روی هم انباشتگی نمک، زمانی که تبخیر آب دریا حجم عظیمی از نمک را به جا می گذاشت به وجود آمد. در این دوره دریای مدیترانه به طور جزئی و یا کاملا در حال خشک شدن بوده که زمین شناسان به این دوره the Messinian Salinity Crisis می گویند.

این معدن قبل از ایجاد تنگه ی جبل الطارق دریای مدیترانه، به دریای راه نداشته است. در واقع این یکی از دلایل شور شدن آب بود. به خاطر جو خشک آن هزاره، حوضچه ی دریای مدیترانه تقریبا به تمامی خشک شد.به همین دلیل تشکیل یک حوضچه ی عمیق خشک را داد که ۳ تا ۵ کیلومتر از سطح اقیانوس ها پایین تر بود.

ویژگی‌های معدن نمک ریل مونت

معدن نمک ریل مونت دارای ظاهری عجیب و جذاب است. دمایی که تبخیر انجام می شود می تواند بر نوع نمک ی که باقی می ماند تاثیر بگذارد. بدین معنی که نمک باقی مانده از فصل تابستان، با نمک باقی مانده از فصل زمستان تفاوت دارند. سنگ نمک های تیره و روشنی در دیواره ی معدن هستند. در واقع به ترتیب نشان دهنده ی بقایای نمک به جا مانده از زمستان در برابر بقایای نمک به جا مانده از تابستان هستند. این چرخه های فصلی در دنیای زمین شناسی به نام varve شناخته می شوند. اشکال متنوع در معادن نمک به عنوان یک مبدا برای گردشگری محسوب می شوند.

شگفتی معدن ریل مونت

یکی از شگفتی های این معدن، ایجاد یک کلیسا در آن است. کلیسا ظرفیت ۸۰۰ نفر دارد و هر سال در ماه دسامبر مراسم هایی برای سانتا باربارا (Santa Barbara) محافظ کارگران معدن در آن برگزار می شود. ریل مونت توانایی تولید حدود ۵۰۰ هزار تن نمک در هر سال دارد که نقش مهمی در اقتصاد محلی بازی می کند. باور بر این است که این منطقه ۱۰۰ میلیون تن نمک ذخیره دارد.

به طور کلی معادن نمکی شگفت انگیز بسیار زیادی در سراسر جهان وجود دارند. این معادن به دلیل وجود نم دارای شکل‌های بسیار عجیب هستند. بسیاری از معادن سالانه نقش بسیار موثری در اقتصاد یک کشور ایفا می‌کنند. در ایران نیز معدن نمکی بسیار زیادی وجود دارد. برخی از این معادن مانند معدن نمکی چهرآباد زنجان یکی از این نوع معادن است. به دلیل کشف مردان نمکی مربوط به دوره اشکانی، این مکان مخاطبان بسیار زیادی دارد. معدن نمک ریل مونت تنها از جنبه ساختار معدن برای گردشگران جالب است. گاهی معادن دارای پیشینه تاریخی نیز هستند. با توجه به اهمیت این معادن در اقتصاد و گردشگری، باید از این سرمایه ها استفاده شود.