مشکلات زیستی تهرانی‌ها؛ خشک شدن دریاچه نمک قم

مشکلات زیستی تهرانی‌ها؛ خشک شدن دریاچه نمک قم

مشکلات زیستی تهرانی‌ها در اثر خشک شدن دریاچه نمک قم چه خواهد بود؟ نماینده استان قم در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با شهر ایران در خصوص خشک شدن دریاچه نمک استان قم اظهاراتی را بیان کرد. خشک شدن رودخانه های قمررود و قره چای در اثر خشکسالی بوده است. این رودخانه ها منشا اصلی ورود جریان آب به دریاچه نمک هستند. در نیتجه رطوبت دریاچه کاهش پیدا کرده است. این موضوع تا 30 سال آینده برای استان ها ی همجوار قم مشکلات جدی و جبران ناپذیری را بوجود خواهد آورد. ارزش ذخایر دریاچه نمک قم بسیار زیاد است.

استفاده از از سفره های آب زیر زمینی و خشکی دریاچه نمک قم

خشکی دریاچه به علت استفاده بیش از حد استان های همجوار قم از سفره های آب زیر زمینی است. قاسمی ادامه داد: با توجه به جمعیت بیش از 10 میلیون نفری استان تهران اگر این روند ادامه پیدا کرده و دریاچه خشک شود بیشترین ضرر به ساکنان استان تهران وارد خواهد شد. نماینده استان قم گفت: وجود ریز گرد و گرد و غبارها یکی از مهم ترین معضلات این خشک سالی است و طی چند سال آینده هوایی غبار آلود را برای شهرهای این حوزه به ارمغان می‌آورد.

قاسمی در ادامه مطلب فوق افزود : قرار است در رابطه با بررسی علل خشک شدن دریا چه نمک استان قم سازمان محیط زیست همایشی را در اردیبهشت سال 96 برگزار کند.

احیای دریاچه نمک قم عملا غیر ممکن است!

دریاچه نمک قم در زمانی یکی از جاذبه‌های طبیعی محسوب می‌شد. اما با خشکی آن مشکلات بسیار زیادی ایجاد کرده است.  این مشکلات زیست محیطی برای استان قم و استان‌های همجوار مانند تهران ایجاد شده است. ایجاد ریزگردهای ناشی از نمک، موجب آلودگی هوا شده است. اما در حال حاضر سازمان محیط زیست نجات دریاچه نمک را غیر ممکن می‌داند. مشکلات زیستی تهرانی‌ها در اثر خشک شدن دریاچه نمک یک معصل بسیار جدی خواهد بود.

مشکلات زیست محیطی تهران و عدم احیای دریاچه نمک قم

 دیگر عملا امکان احیای این دریاچه وجود ندارد. این دریاچه با وجود ارزش بسیار زیاد به عنوان یک سرمایه ملی می‌تواند موجب آلودگی محیط زیست شود. در صورت بروز این آلودگی امکان رویش پوشش‌های گیاهی نیز کم خواهد شد. در نتیجه میزان بارش نیز کم تر خواهد شد. از این رو باید به این مساله به صورت جدی نگاه شود.

باید از نظر زیست محیطی اقداماتی برای احیای آن صورت بگیرد. وسعت بالای این مکان موجب شده است که روند احیای آن بسیار طولانی باشد. البته در این زمینه‌ نیز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

تلاش برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه

با این وجود تلاش‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است. این دریاچه به عنوان یکی از اصلی ترین ذخایر نمک در ایران شناخته شده است. نمک می‌تواند نقش مهمی در صادرات و رونق اقتصادی ایفا کند. اما متاسفانه در کشور ما از امکانات طبیعی برای ایجاد رونق استفاده نمی‌شود. آلودگی محیط زیست با ریزگردهای نمک بسیار خطرناک است. این امر موجب از بین رفتن پوشش‌های گیاهی خواهد شد. این امر موجب می‌شود که عملا مشکلات بسیار زیادی برای محیط زیست ایران به ویژه تهران به وجود آید. مشکلات زیستی تهرانی‌ها در اثر خشک شدن دریاچه نمک در این مقاله به صورت خلاصه بیان شد.