در جایی که برق نباشد، ساده‌ترین روش تأمین روشنایی شب‌ها شاید استفاده از سوخت‌های فسیلی باشد. امّا استفاده از این روش پیامدهای منفی در پی دارد. پیامدهایی نظیر تولید دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد که به ریه‌ها آسیب می‌رساند و می تواند باعث آسم و حتی سرطان شود. این روش همچنین کربن سیاه تولید می‌کنند که سهم عمده‌ای در گرم شدن کره زمین دارد. به همین دلیل است که مردم قبایل فیلیپین برای تأمین روشنایی از لامپ نمکی استفاده می‌کند. در این نوشتار درباره لامپ نمکی صحبت خواهیم کرد.

لامپ نمکی

 

داستان ساخت لامپ نمکی

مهندس آیسا میجنو، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت SALt، در فیلیپین زندگی می‌کرد. او در مدتی که در کنار قبایل فیلیپینی زندگی می‌کرد، متوجه شد که آنها برای دیدن تأمین روشنایی در شب به شدت به لامپ‌های نفت سفید متکی هستند. او می دانست که این لامپ‌ها برای سلامتی مردم مضر هستند. به همین دلیل به دنبال راه حلی بود که گزینه بهتری به جای لامپ‌های نفت سفید باشد و مضرات این لامپ‌ها را نداشته باشد. میجنو متوجه شد که فیلیپین آب شور فراوانی دارد. همین موضوع ایده ساخت لامپ نمکی را در ذهن او روشن کرد. در این شیوه، برای تأمین روشنایی از آب شور اطراف فیلیپین یا از طریق یک لیوان آب معمولی و دو پیمانه نمک استفاده می‌شود.

 

میزان روشنایی یک لامپ نمکی

میزان روشنایی یک لامپ نمکی کمپانی SALt

 

چرا از برق شهری استفاده نشود؟

قطعاً استفاده از برق شهری می‌تواند گزینه مناسب و راحتی برای تأمین روشنایی باشد. امّا 7 درصد فیلیپینی‌ها به برق دسترسی ندارند. هنوز میلیون‌ها نفر در مناطق روستایی مانند میندانائو و سایر جزایر اطراف آن به برق دسترسی ندارند. کمپانی SALt با ساخت و ارائه لامپ‌های آب شور راه حلی برای میلیون‌ها فیلیپینی ارائه می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و برای سلامتی آنها ایمن است.

 

فناوری لامپ نمکی

فناوری لامپ نمکی بسیار ساده است. این لامپ دارای دو میله فلزی در داخل محلول آب نمک است. زمانی که آب نمک بعنوان الکترولیت به لامپ اضافه می‌شود، به مدت هشت ساعت نور و برق ایجاد می‌کند. لامپ‌های نمک فقط شش ماه دوام می‌آورند، زیرا میله‌های فلزی فرسوده می‌شوند. اما پس از تعویض این میله‌ها، لامپ به عملکرد قبلی خود باز می‌گردد.

در نوشتار دیگری تحت عنوان « ساخت ابر باتری با محلول نمک » درباره شیوه تأمین برق از محلول نمک مفصل‌تری داده شده است.

 

مزایای جایگزین کردن لامپ‌های نفت سفید با لامپ‌های نمکی

لامپ‌های نفت سفید برای افراد و محیط زیست مضر هستند و همچنین عمر زیادی ندارند. این لامپ‌ها حداکثر تا چهار ساعت می‌توانند نور را تامین کنند. اما طول عمر لامپ‌های نمکی‌می تواند تا دو برابر این مدت زمان باشد. یعنی این لامپ‌ها می‌توانند برای مدت هشت ساعت برق را تامین کنند. این لامپ‌ها همچنین دارای یک پورت USB هستند که می تواند هر نوع دستگاهی را شارژ کند. به این مزایا می‌توان این مورد را هم اضافه کرد که هزینه تعمیر و نگهداری لامپ‌های نمکی نسبت به لامپ نفت سفید بسیار کمتر است.

لامپ نمکی دارای پورت USB، محصول شرکت SALt

لامپ نمکی دارای پورت USB، محصول شرکت SALt

کمپانی SALt فعالیت خود را یک جنبش اجتماعی می‌نامد. در وبسایت آنها می توانید اطلاعات خوبی در مورد جوامع مختلف نیاز به نور در فیلیپین بدست آورید و ببینید که آنها به چه تعداد فانوس نیاز دارند.