همه ی ما میدانیم مصرف بیش از اندازه نمک میتواند آسیب رسان باشد ولی نمک فواید فراوانی در سلامت کامل بدن دارد و کارآمدی نمک در درمان ورم مفاصل ثابت شده است. همچنین مطالعات مختلف نشان داده اند نمک دریایی حاوی ترکیبات ضد التهابی قوی است که به تسکین مفاصل متورم و ملتهب و بافت های نرم دردناک کمک می کند. در این نوشتار به بررسی فواید نمک برای سلامتی می‌پردازیم.

 

فواید نمک برای سلامتی دهان و دندان

نمک دریایی طبیعی حاوی مقدار کمی فلوراید است. این ماده معدنی با محافظت از مینای دندان در برابر آسیب های ناشی از ترکیبات اسیدی به ارتقا سلامت دهان و دندان کمک می کند. فلوراید احتمال کرم خوردگی و پوسیدگی دندان که موجب التهاب لثه می شوند را کاهش می دهد. غرغره کردن آب نمک و به بیرون تف کردن آن به بهود زخم های دهان کمک می کند، خونریزی لثه را درمان می کند و گلو درد را تسکین می دهد. همچنین، نمک باکتری های دهان که موجب بیماری لثه می شوند را نابود می کند.

 

تسکین دردهای ورم مفاصل

کارآمدی نمک در درمان ورم مفاصل ثابت شده است. مطالعات مختلف نشان داده اند نمک دریایی حاوی ترکیبات ضد التهابی قوی است که به تسکین مفاصل متورم و ملتهب و بافت های نرم دردناک کمک می کند. در حقیقت، بیشتر مراکز سلامتی و اسپا حمام نمک دریایی را برای تسکین درمانی درد ورم مفاصل پیشنهاد می دهند. برای کسب تجربه ای مشابه می توانید مقداری نمک دریایی را به آب گرم وان حمام خود اضافه کنید. انجام حمام نمک منظم به تسکین درد، مفاصل ملتهب و آرام کردن عضلات دچار تنش کمک می کند.

 

درمان رینوسینوزیت

رینویسنوزیت بیماری است که حفره های بینی را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به واسطه التهاب غشاهای مخاطی بینی شکل می گیرد و موجب عطسه های شدید، آبریزش بینی، احتقان، التهاب سینوس ها و خارش و سوزش چشم می شود. در شرایطی که همواره می توانید برای کاهش نشانه های رینوسینوزیت دارو مصرف کنید، اما می توان از نمک نیز برای بهبود احتقان و کاهش التهاب سینوس استفاده کرد. شستشوی بینی با محلول نمک روشی سنتی برای پاکسازی حفره بینی است. مطالعات نشان داده اند نمک به کاهش التهاب سینوس ها، و تسکین آلرژی بینی کمک می کند.

 

تسکین التهاب تنفسی

جدا از تسکین رینوسینوزیت، نمک توانایی کاهش التهاب که به مشکلات تنفسی منجر می شود را نیز دارد. محلول نمک به طور موثر به پاکسازی مخاط غلیظ کمک می کند. کمی نمک طبیعی، درمانی سنتی برای سرفه، آسم، آلرژی ها، و دیگر بیماری های تنفسی است. برخی پزشکان معتقدند نمک درمانی به اندازه داروهای مدرن امروزی کارآمد است. هنگامی که به میزان متعادل و درست مصرف شود، نمک طبیعی هیچ گونه عارضه جانبی نخواهد داشت.

 

بازتعادل سطح الکترولیت در بدن

سطوح متعادل و سالم از الکترولیت ها برای سلامت بدن انسان بسیار مهم است. الکترولیت های متعادل نسبت به ترکیب مطلوب خون، قدرت عضلانی، گردش خون، و عملکرد کلی اندام ها اطمینان حاصل می کند. برای متعادل نگه داشتن الکترولیت ها باید مقدار مساوی از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، و سدیم وجود داشته باشد. الکترولیت های نامتعادل موجب خستگی مزمن، اسپاسم های عضلانی، ضربان قلب نامنظم، نوسان فشار خون، اختلالات استخوانی و سردرگمی می شوند. مقدار کمی نمک دریایی یا نمک طبیعی به ایجاد تعادل مجدد الکترولیت ها در بدن کمک کرده و سلامت مطلوب را ارتقا می دهد.

 

فواید نمک برای سلامتی پوست

نمک طبیعی یک درمان فوق العاده برای انواع مختلف بیماری های پوستی و عوارض مربوط به آنها محسوب می شود که از آن جمله می توان به پسوریازیس، ورم مفاصل پسوریازیس، و اگزما اشاره کرد. نمک خارش و پوسته پوسته شدن را تسکین می دهد، و به خشک شدن ضایعات پوستی و کشتن پاتوژن هایی که می توانند موجب عفونت های پوستی شوند، کمک می کند. یکی از بهترین روش های استفاده از نمک برای درمان بیماری پوستی رقیق کردن آن در آب گرم وان حمام است. حمام نمک منظم گردش خون را بهبود می بخشد، رطوبت پوست را افزایش می دهد و التهاب پوستی را کاهش می دهد.

 

*نکته: اگرچه مصرف بیش از اندازه سدیم می تواند به انواع مختلف مشکلات سلامت منجر شود که از ورم تا فشار خون بالا را در بر می گیرد، مصرف متعادل نمک برای سلامت مفید نیز است.