نسل های بی شمار و فرهنگ‌های متعدد به شستشوی دهان با آب نمک توصیه کرده‌اند. استفاده از نمک در تاریخ مراقبت های بهداشتی مستند است و به برخی از قدیمی ترین نسخه های پزشکی شناخته شده برای بشر باز می گردد. بیش از 2000 سال پیش، یونانیان باستان دریافتند که نمک می تواند به عنوان یک ضد التهاب موثر استفاده شود. همچنین هنگامی که به مقدار فراوان در غذا‌ها به کار رود، دارای خواص ضد باکتری و نگهدارنده است.

شستشوی دهان با آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک

فواید شستشوی دهان با آب نمک را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: 1) جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها؛ 2) بهداشت دندان و لثه‌ها. در ادامه درباره این دو، توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم:

 

1) جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها با آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک، PH دهان را تغییر می‌دهد و مانع تکثیر بسیاری از میکروارگانیسم‌ها می شود؛ اما فرم‌های مختلف آن‌ها را کاملا از بین نمی‌برد. آب نمک باعث تسکین غشاهای مخاطی دهان شما می شود. اما نباید مقدار زیادی از آن را ببلعید.

پزشکان به منظور از بین بردن آثار سوئ اومیکرون و کرونا نیز توصیه به غرغره کردن آب نمک می‌کنند. این کار موجب جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها در ناحیه مخاطی گلو می‌گردد.

 

2) بهداشت دندان و لثه‌ها با آب نمک

بسیاری از ارتودنتیست‌ها و دندانپزشک ها توصیه می کنند که در هفته های اول پس از ارتودنسی، دهان خود را 2 تا 3 بار در روز با آب نمک گرم بشویید. این کار به کاهش التهاب و تحریک لثه کمک می‌کند.

در حالت عادی و برای شستشوی دهان نیز نمک یک دهانشویه بسیار عالی است که همه جا در دسترس است. کافیست نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید و دهان خود را با این محلول شستشو دهید.

در کنار تأثیری که محلول آب نمک بر بهداشت دهان و دندان دارد، برای تسکین درد زخم‌های دهان و نیز درد ناشی کشیدن دندان نیز توصیه می‌شود.

 

آب نمک و سایر افزودنی‌ها

برای افزایش تأثیرگذاری محلول آب نمک می‌توان از سایر افزودنی‌ها نیز بهره برد. بعنوان مثال، آب نمک گاهی اوقات با جوش شیرین به نسبت ۵۰ / ۵۰ ترکیب می‌شود تا اثر قلیایی کننده آن افزایش یابد. نصف قاشق چایخوری از هر یک از آن‌ها در یک فنجان آب گرم، دوز معمول است.

سایر موادی که می‌توانند به آب نمک اضافه شوند یا به تنهایی برای شستشوی دهان مورد استفاده قرار گیرند، عبارتند از: پراکسید هیدروژن، شهد نارگیل، آب آلوئه ورا، روغن کنجد و روغن آفتابگردان.

پراکسید هیدروژن، یک ماده ضدمیکروبی وسیع الطیف است و در تماس با باکتری ها، آن‌ها را از بین می‌برد.

 

احتیاط در مصرف آب نمک

شستن دهان‌تان با آب نمک و تف کردن آن، بی‌ضرر است، اما بلعیدن آن به مقادیر زیاد می‌تواند مضر باشد. با توجه به بیوشیمی پزشکی (سوخت و ساز بشر در سلامت و بیماری) مصرف بیش از حد آب نمک به کم آبی بدن منجر می‌شود و اگر آب، بیش از حد شور باشد، ممکن است باعث استفراغ شود.

بلع مقداری آب نمک، مشکل بزرگی نیست و گاهی اوقات برای شستشوی روده و شکم توصیه می شود، اما مصرف نمک بیش از حد می‌تواند به ابتلا به بیماری فشار خون بالا، منجر شود.

 

مقاله مشابه: