اشتهارد یکی از شهرستانهای استان البرز است که در جنوب باخترکرج سر راه کرج به بوئین زهرا واقع شده است. این‌ شهر از شمال به ساوجبلاغ‌، از جنوب به بخش زرند از توابع شهرستان ساوه‌، از خاور به شهریار و بخش مرکزی کرج‌، و از باختر به بویین زهرا محدود مى‌شود. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به غار نمک اشتهارد اشاره کرد. غار نمکی اشتهارد در شمال منطقه اشتهارد درنزدیکی رودخانه شور یا شورکات، در محیطی کاملاً فرسایشی و کویری قرار دارد و خود غار بر اثر فرسایش آبی و شسته شدن ماسه و نمک توسط آب باران به وجود آمده است.

دهانه ورودی غار نمکی اشتهارد

دهانه ورودی غار نمکی اشتهارد

 

جاذبه‌های غار نمکی اشتهارد

از جمله جاذبه‌های گردشگری این غار می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. جریان نمک ابتدای ورودی غار
  2. قندیل‌های نمکی
  3. دریاچه فصلی در کنار دهانه ورودی غار
  4. طبیعت کویری اطراف غار

در ادامه هر یک از این جاذبه‌ها را به تفصیل شرح می‌دهیم:

 

1 – جریان نمک ابتدای ورودی غار

جریانی از نمک در ابتدای ورودی به غار دیده می‌شود که از یک دهانه وارد و از دهانه دیگر خارج می‌شود. غار نمکی اشتهارد دارای 3 دهانه می‌باشد که دهانه اصلی در ارتفاع 1220 متری از سطح دریا قرار دارد.

 

2 – قندیل‌های نمکی

در داخل تالارهای غار قندیل‌های نمکی بسیار زیبایی پدید آمده است که مناظر بدیع و بی نظیری را رقم زده اند. گردشگران باید مراقب باشند این جاذبه‌های طبیعی ارزشمند را به قیمت همراه داشتن تکه‌هایی از این قندیل‌ها از بین نبرند.

قندیل‌های غار نمکی اشتهارد

قندیل‌های غار نمکی اشتهارد

 

3 – دریاچه فصلی در کنار دهانه ورودی غار

دریاچه بسیار بزرگی که به صورت فصلی است در کنار دهانه ورودی غار و در میان ارتفاعات حلقه دره تشکیل می‌شود که زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف می‌باشد، و بر جذابیت‌های گردشگری منطقه می‌افزاید.

 

4 – طبیعت نمکی اطراف غار نمکی

برای دوستداران کویر، محیط ساکت و یکنواخت اطراف غار نمکی به دور از هیاهوی شهرهای بزرگ جذابیت فراوانی دارد. به خصوص اگر امکان اقامت شبانه در محیط کویری برایشان فراهم باشد.

طبیعت کویری اطراف غار نمکی اشتهارد

طبیعت کویری اطراف غار نمکی اشتهارد

 

مسیر دسترسی به غار نمکی اشتهارد

این غار در شهرستان اشتهارد، میان تپه‌های رنگین و شمال رودخانه شور یا شورکات اشتهارد است. راحت‌ترین راه دسترسی به این مکان از داخل شهر اشتهارد و محله پایین محله است. دسترسی تا خود غار با وسیله نقلیه امکان پذیر نیست و گردشگران باید قسمتی را پیاده‌روی کنند.

 

لوازم مورد نیاز برای گردشگری در غار نمکی اشتهارد

از لوازم مورد نیاز برای گردشگری در غاز نمکی اشتهارد می‌توان به این موارد اشاره کرد: بادگیر، کوله مناسب، قمقمه آب، داروهای شخصی، کفش مناسب کوه، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، وعده غذایی سبک، زیرانداز، دستکش و کلاه پشمی.

البته داشتن یک دوربین با کیفیت برای ثبت صحنه‌های چشم‌نواز این غار را هیچ گردشگری از یاد نمی‌برد!

 

دیگر جاذبه‌های نمکی اشتهارد

غار نمکی اشتهارد با 350 متر طول، سه دهانه، قندیل‌های نمکی زیبا و جریان نمکی در درون غار، خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری نمکی کامل است. اما تنها جاذبه نمکی این شهر نیست. چنانچه 15 کیلومتر از شمال این شهر خارج شویم، به دریاچه نمک اشتهارد می‌رسیم که با شهر تهران فقط 100 کیلومتر فاصله دارد. با توجه به فاصله نزدیکی که این جاذبه‌های توریستی تا تهران دارند، می‌تواند مقاصد گردشگری خوبی برای پایتخت‌نشینان باشند.