گستره استفاده از طب سنتی در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها بسیار وسیع است. در این نوشتار به بررسی روش‌های طب سنتی و پوست خشک می‌پردازیم.

طب سنتی و پوست خشک

 

عوامل خشکی پوست از دیدگاه طب سنتی

در ابتدا می‌خواهیم به عواملی بپردازیم که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از نظر طب سنتی باعث خشکی پوست می‌شوند:

  • یبوست
  • اختلال عملکرد دستگاه گوارشی
  • حرارت کبد
  • تیروئید
  • مجاورت با خاک و مواد شوینده

 

دیگر عوامل خشکی پوست و روش‌های درمانی طب سنتی

برای درمان مواردی که در بالا ذکر شد حتما باید به پزشک مراجعه کرد. عوامل دیگری هم در خشکی پوست دخیل هستند که در این بخش شرح داده است:

1 – کاهش رطوبت پوست

کاهش رطوبت یک عامل مهم در خشکی پوست به شما می‌رود. در طب سنتی زمانی که خلط سرد و خشک بر پوست غلبه می‌کند و یا رطوبت زیر جلدی کاهش پیدا می‌کند، خشکی پوست رخ می‌دهد.

در فصل پاییز هم به دلیل سرد و خشک بودن مزاج این فصل، افراد زیادی به خشکی پوست مبتلا می‌شوند. همچنین زمانی که فردی به خشکی پوست مبتلا می‌شود و حرارت بدنش بالا رفته باشد، پوستش دچار خارش می‌شود.

روش طب سنتی برای کاهش رطوبت پوست

افرادی که به خشکی پوست مبتلا هستند نباید با آب بسیار داغ استحمام کنند و بعد از حمام، آب بدن را با حوله بگیرند، و قبل از اینکه پوست کامل خشک بشود (پوست نمناک) آن را با استفاده از کرم‌ها یا روغن‌های مرطوب کننده، چرب نمایند.

در طب سنتی برای کاهش خشکی پوست پیشنهاد می‌شود بعد از استحمام از روغن‌ کدو، روغن بادام شیرین و روغن بنفشه استفاده شود.

2 – اختلال در عملکرد طحال

زمانی که طحال عملکرد صحیحی نداشته باشد، منجر به کم کاری تروئید می‌شود. علائم افسردگی، احساس سردی، فراموشی، کاهش متابولیسم و یبوست زمانی که سطح هورمون تیروئید به میزان زیادی پایین باشد، ظاهر می‌شوند.

هورمون‌های تیروئید تاثیر زیادی در سلامت پوست‌ انسان دارند. اگر فردی به مدت زیادی دچار کم کاری تیروئید باشد، عوارض زیادی در پوست و موی فرد ایجاد می‎شود. از تاثیرات کم کاری تیروئید در پوست و مو می‌توان به خشک شدن، ریزش مو، بد رنگ شدن و کم شدن جلای مو اشاره کرد. همچنین عوارض پوستی ناشی از کم کاری تیروئید شامل پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست است.

 

داروهای طب سنتی برای پوست خشک

به گزارش جام جم آنلاین درمان هایی که در طب سنتی برای پوست خشک توصیه می شوند عبارتند از :

1 – روغن کالاندولا (گل همیشه بهار)

کالاندولا، روغنی نرم و مغذی برای پوست های خشک و حساس است. مخلوط آن با روغن زیتون، ترکیبی ایده آل برای پوست است و می توانید به جای هر نوع مرطوب کننده ای، پس از حمام کردن آن را روی پوست بمالید.
لوسیون:لوسیون های غلیظ هم محصولات موثری برای رفع خشکی پوست هستند. این لوسیون ها را با استفاده از موم عسل، روغن نارگیل، اسانس های معطر، یک کپسول ویتامینE و عسل در خانه بسازید.

2 – نمک حمام و پوست خشک

استفاده از نمک حمام نیز می تواند به رفع خشکی پوست کمک کند. اصطلاح نمک حمام به تمام مواد حلال در آب گفته می شود که شامل مواد معدنی جامد و مناسب برای استحمام است. این مواد شامل سولفات منیزیم، نمک طعام، جوش شیرین، بوراکس و… هستند.

3 – دوش گرفتن و پوست خشک

دوش گرفتن نیز به رفع خشکی پوست کمک می کند، در عین حال که صابون و آب می تواند روغن های تولیدشده توسط پوست را از بین ببرد. دوش آب گرم به جای آب داغ همراه با صابون دست ساز می تواند باعث برطرف شدن خشکی پوست شود.