میزان مصرف استاندارد نمک طعام روزانه تا 5 گرم است. مصرف بیش از این میزان نمک طعام ممکن است باعث افزایش فشار خون و بیماری قلبی می شود. همچنین کارشناسان معتقدند که مصرف بی رویه نمک مهمترین عامل میگرن (سردرد عصبی) است. در این نوشتار به بررسی شش ضرر نمک برای بدن می‌پردازیم.

ضرر نمک برای سلامتی

 

1 – افزایش فشار خون

وقتی سدیم اضافی را به طور منظم مصرف می کنید، کلیه ها نمی توانند نیاز به دفع آن را تامین کنند. بنابراین سدیم اضافه در خون ذخیره می شود و به منظور ایجاد غلظت مناسب در خون احتباس آب رخ می‌دهد و حجم خون را افزایش می دهد. در این صورت قلب باید سخت‌تر کار کند تا خون را پمپاژ کند، که فشار روی شریان‌های شما را افزایش می‌دهد. با گذشت زمان، رگ‌ها سفت می‌شوند و فشار خون شما بالا می‌رود.

 

2 – افزایش وزن

افزایش میزان مصرف نمک با افزایش دریافت سدیم برابری می‌کند. افزایش وزن ممکن است در نتیجه یک رژیم غذایی پر سدیم نیز باشد. در مطالعه ای، دو گروه از فضانوردان روسی در سفینه های فضایی ساختگی برای پروازهای شبیه سازی شده 105 و 205 روزه به مریخ قرنطینه شدند. آنها رژیم غذایی یکسانی داشتند به جز مقدار نمک. کسانی که بیشترین سدیم را مصرف می کردند گرسنه تر بودند. ممکن است سدیم اضافی باعث ایجاد اشتهای بیشتر شود. زیرا بدن برای از بین بردن سدیم اضافی باید سخت‌تر کار کند و در نتیجه به کالری بیشتری نیاز دارد.

 

3 – ورم پا

مصرف بیش از حد نمک موجب افزایش سدیم در خون می‌شود. این امر موجب احتباس آب در بدن می‌گردد. احتباس آب نیز باعت تورم در پاها می‌شود.

 

4 – بیماری‌های قلبی

افزایش سدیم خون باعث ضخیم‌تر شدن بافت‌های عضلانی قلب می‌که دیواره‌ بطن چپ قلب می‌گردد. این اتفاق می‌توان موجب بیماری‌های متعدد از جمله آریتمی (ضربان غیرطبیعی قلب)، حمله‌ی قلبی، ایست قلب (از کار افتادن ناگهانی قلب) و نارسایی قلبی (ناتوانی قلب در پمپاژ خون به سراسر بدن) گردد. شاید بتوان گفت بیماری‌های قلبی بدترین ضرر نمک برای بدن هستند.

 

5 – آسیب دیدن کلیه‌ها

افزایش نمک، می‌تواند باعث دفع پتاسیم گردد. پتاسیم برای هضم پروتئین مورد نیاز است. بنابراین با افزایش مصرف نمک، موجب افزایش پروتئین در ادرار شما می‌شود. افزایش پروتئین در ادرار شما عامل کند شدن فعالیت کلیه شماست. همچنین حجم کاری که بر عهده کلیه‌هاست با افزایش مصرف نمک ارتباط مستقیم دارد و این موجب می‌شود کلیه‌ها آسیب ببینند.

 

6 – ایجاد خطرات برای مغز

مصرف زیاد نمک ممکن است تأثیرات منفی روی مغز داشته باشد. نمک اضافی، سیستم اعصاب سمپاتیمک را در شرایط پراسترس‌ وادار به ترشح میزان بالای هورمون استرس‌زا می‌کند. در نتیجه فرد موردنظر واکنش‌های افراطی از خود نشان می‌دهد.

 

روشهای کاهش مصرف نمک

چنانچه شهروندان بخواهند میزان نمک خود را کاهش دهند می بایست از نوشیدن کوشاب (ماء الشعیر)، استفاده از منوسدیم گلوتامات، جوش شیرین، پودر پختو پز، از خوردن گوشت هایی همچون ژامبون، سوسیس، غذاهای کنسرو شده و یا یخ زده پرهیز کنند.

آشامیدنی های رژیمی ممکن است کم کالری باشند اما حاوی نمک هستند. بنابراین خوردن این آشامیدنی‌ها را نیز باید کمتر کرد.