استفاده از نمک در درمان و بهداشت سابقه طولانی دارد. امروزه نیز نمک در درمان بیماری‌ها و حفظ سلامت کاربرد وسیع دارد. طوری که شاخه‌ای به نام هالوتراپی (halotherapy) ایجاد شده است که روش های درمان با نمک را بررسی می‌کند.

روش های درمان با نمک

خمیردندان نمکی

نمک دریایی تاثیر مثبتی روی لثه ها و تمیز کردن دندان ها دارد. می توانید مقداری نمک را روی مسواک ریخته و یا به کمک انگشت تان به دندان ها و لثه ها بمالید و ماساژ دهید. می توانید نمک را با مقدار کمی جوش شیرین نیز مخلوط کنید تا خاصیت تمیزکنندگی آن بیشتر شود.

نمک برای رفع خستگی از پاهای خسته

پاهای ما همیشه وزن بدن را تحمل کرده و ما را جابه جا می کنند. معمولا همه ما کمترین توجه را به این دو عضو موثر معطوف می داریم. برای تسکین خستگی پاها تشتی را پر از آب ولرم کنید. یک تا دو قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کرده و پاهایتان را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید. سپس با آب سرد بشویید. در نهایت نیز آنها را خشک کرده و کمی کرم مرطوب کننده بزنید.

تسکین گلودرد با یک قاشق نمک

قرقره آب نمک یکی از روش های سنتی و شناخته شده بین مردم است. این کار باعث تسکین و درمان گلودرد می شود. یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و روزانه چندین مرتبه قرقره کنید.همچنین می توانید مقداری نمک را گرم کرده و داخل پارچه ای تمیزی بریزید و به صورت مرهم روی گردن و سینه خود بگذارید. این کار نیز تا خنک شدن نمک باعث نرمی گلو می شود.

نمک برای از بین بردن پینه پا

نمک شهرت زیادی در لایه برداری از پوست دارد. این ماده باعث از بین رفتن سلول های مرده اپیدرم (پوست)، کاهش خال ها و خوش آب و رنگ شدن پوست می شود.شما می توانید پینه ها را با نمک ماساژ دهید و به این روش آنها را از بین ببرید و سلول های مرده را از پوست جدا کنید. ماساژ پوست پاها با نمک باعث بهبود جریان خون محیطی می شود. کافیست نواحی پینه را با نمک و حرکات دورانی ملایم ماساژ دهید.

نمک مرهمی بر دردها

نمک حاوی خواص مسکنی است. این ماده یک مسکن طبیعی و درمانگر خانگی محسوب می شود. کافیست دو تا سه مشت نمک دانه درشت را در ماهیتانه گرم کنید. سپس آن را داخل دستمال یا جورابی تمیز و ضخیم بریزید و روی مناطق دردناک بدن مانند پشت گردن، شانه و غیره قرار دهید. اجازه دهید کمپرس نمک به مدت 15 دقیقه در محل موردنظر بماند.

نمک برای تسکین کوفتگی و روماتیسم

نمک شهرت زیادی در آرامبخشی بدن دارد. این ماده می تواند باعث تسکین کوفتگی بدن شود. نمک اپسوم باعث تسکین دردها و دفع اسیدلاکتیک در عضلات می شود. کافیست نمک را در وان حمام یا تشت حل کرده و داخل آن غوطه ور شوید.برای تسکین دردهای روماتیسمی یک کیلو نمک دانه درشت غیرتصفیه را در وان حمام حل کنید. به مدت بیست دقیقه در این آب دراز بکشید و تا حدامکان بدن تان را آرام کنید.

تسکین ناخن فرو رفته در گوشت پا با حمام پاها

فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا مشکل ساده و دردناکی است. برای تسکین این درد و رفع هر نوع عفونتی می توانید یک تشت را پر از آب گرم کرده و یک قاشق نمک به آن اضافه کنید. سپس پاها را به مدت 15 تا 30 دقیقه داخل آب قرار دهید. این کار را هر روز تکرار کنید. آب گرم باعث نرمی پوست دور ناخن فرو رفته در گوشت شده و نمک نیز با بروز هر نوع عفونتی مقابله کرده و ورم آن را کاهش می دهد.