شیرازی ها ذاتا آدم های صاحب سبک و ایده و البته خوش گذرانی هستند و طبیعتا اگر به شیراز بروید،از نظر غذایی به شما بد نخواهد گذشت. اما این بار شیرازی ها خلاقیت و نبوغ خود را در معماری و طراحی بی نظیر یک رستوران نمکی نشان دادند. رستوران نمک شیراز زیربنای ۱۵۰ متر مربع دارد. با توجه به مسایل زیست محیطی تمامی قسمت های این رستوران با عنصر نمک ساخته شده است.

با نمک ترین رستوران در شیراز

در طراحی داخلی این رستوران مانند غار‌های نمک، لایه‌هایی را با ترکیب ساختار امروزی و مدرن ایجاد کرده‌اند تا قسمت‌های مختلف رستوران برای مشتری‌ها در دسترس باشد.

برای ساخت کف پله‌ها، دستگیره درب‌ها و صندلی‌ها، قوطی‌های نوشابه آلومینیومی را از اطراف جمع‌آوری کرده‌ و آنها را ذوب کرده‌اند. این قوطی‌ها در دمای پایینی ذوب می‌شوند و همچنین برای حفظ انرژی و پیاده سازی ساختمان سبز استفاده از قوطی‌های نوشابه بهترین انتخاب بوده است.

رستوران نمکی در شیراز

دلایل استفاده از عنصر نمک در رستوران نمکی شیراز

دلایل استفاده از عنصر نمک در ساخت رستوران نمکی شیراز متعدد است. از جمله مهمترین این دلایل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1. خواص درمانی نمک

نمک به عنوان قوی‌ترین و ایمن‌ ترین عنصر طبیعی با خاصیت گندزدایی جهت طراحی یک رستوران نمکی با اهداف معماری سبز مورد توجه گروه طراحی قرار گرفت. نمک طبیعی با انتشار یون‌های cl2 و o2 هوای پیرامون خود را تصفیه نموده و هوای آلوده شهری را به نحوی فیلتر می نماید.

2. تنوع در طراحی با استفاده از نمک

طراح این پروژه با توجه به قرارگیری معادن نمک طبیعی و دریاچه‌ها در نزدیکی پروژه که از آن‌ها نمک تهیه می‌شود، بر آن شد که کل این رستوران نمکی را از اشکال مختلف نمک چون پودر، سنگ و لایه‌های فشرده نمکی بسازد.

سنگ‌های نمک دارای تنوع رنگ زیادی هستند. علت ایجاد تنوع رنگ در سنگ نمک وجود کمپلکس‌های عناصر مختلف در سنگ نمک است. این ویژگی سنگ نمک به زیبا سازی رستوران نمکی شیراز کمک بسیاری کرده است.

3. زیباسازی دکوراسیون با استفاده از نمک

سنگ نمک به دلیل دارا بودن ویژگی‌هایی مانند ساختار کریستالی منظم، باعث شده تا بتواند نور را از خود عبور دهد. قابلیت عبور دادن نور توسط سنگ نمک باعث شده تا از آن در طراحی و زیباسازی انواع دکوراسیون‌ها استفاده شود.

 

سایر بناهای نمکی در جهان

غیر از رستوران نمکی شیراز، بناهای نمکی مختلفی در جهان وجود دارند. بعنوان مثال، یکی از معروفترین این بناها هتل نمکی در بولیوی است. این هتل نمکی در منطقه‌ای به نام سالاردو ییونی که یک کویر نمکی است قرار دارد. مواد سازنده این هتل کاملا از نمک است. این هتل را هتل قصر نمک نیز می‌نامند. مسئولین کشور بولیوی این هتل نمک را به ساحل کویر نمک انتقال دادند. گردشگران زیادی برای دیدن این هتل و دیگر جاذبه‌های سالاردو ییونی مراجعه می‌کنند.

از دیگر بناهای نمکی در جهان می‌توان به هتل نمکی مصر اشاره کرد. این اقامتگاه بوم‌گردی مصری که تماماً از سنگ نمک و گل است، بهترین مکان برای فرار از دنیای شلوغ مدرن می‌باشد. این هتل در بخش «سیوا» در کنار صخره‌های نمکی و معدن نمک قرار دارد. بخش «سیوا» در مرز مصر با لیبی به علت دارا بودن این صخره های نمکی (سنگ نمک) به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته می‌شود. اما شاید هتل نمکی مصر در کنار این صخره‌ها امروزه نقش پررنگ‌تری در جذب گردشگر دارد.