درمان سریع گرفتگی بینی

درمان سریع گرفتگی بینی با استفاده از آب و نمک

برای گرفتگی بینی روش‌های متعددی وجود دارد. این مشکل ممکن است در اثر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، التهاب سینوس‌ها و … ایجاد شود. در طب سنتی می‌توان راهکارهای متنوعی برای درمان آن به کار برد. درمان خانگی گرفتگی بینی در بیشتر مواقع راه‌گشا است. اگر به پزشک مراجعه کنید حتما به شما توصیه می‌کند برای کاهش التهاب و باز شدن مسیر تنفس، از اسپری‌های حاوی سدیم استفاده کنید. سدیم همان نمک محلول در آب است. در نتیجه آب نمک یکی از راه‌های خانگی برای درمان فوری کیپ شدن بینی است. فواید نمک برای سلامتی در این مورد می‌تواند خود را نشان دهد.

روش درمان گرفتگی مجاری تنفسی با آب نمک

کسانی که به بیماری‌هایی مانند سینوزیت دچار هستند، باید مجاری تنفسی خود را شستشو دهند. برخی از افراد با استفاده از بخور این کار را انجام می‌دهند. در گذشته و در زمانی که هنوز طب نوین وجود نداشت، استفاده از نمک راه‌حل اصلی برای این مشکل بود. شستشوی مجاری تنفسی با آب نمک به عنوان یک درمان خانگی گرفتگی بینی را برطرف می‌کند. درمان گرفتگی بینی هنگام خواب طب سنتی نیز با استفاده از موادی مانند گلاب، نمک و یا ترکیبی از این ماده‌ها انجام می‌شود. در ادامه روش صحیح استفاده از ذکر خواهیم کرد.

محلول آب و نمک برای جلوگیری از گرفتگی بینی

باید به این نکته توجه شود که شستشوی بینی با استفاده از نمک و آب نباید برای مدت طولانی باشد. درمان خانگی با این روش می‌تواند به مخاط بینی آسیب وارد کند. زیرا میزان دقیق ترکیب این دو ماده با یکدیگر را در خانه نمی‌دانیم! در نتیجه ممکن است که نمک موجود در آن بسیار بیشتر باشد. برای این کار می‌توانید از سرنگ استفاده کنید. ولی نباید با سرعت زیاد آب نمک را وارد بینی کنید.

استفاده از اسپری شستشوی بینی حاوی سدیم

از اسپری شستشوی بینی می‌توان برای مدت طولانی تری استفاده کرد. اما این محلول همیشه در دسترس نیست. بنابراین جزو درمان‌های فوری برای گرفتگی بینی محسوب نمی‌شود.

درمان گرفتگی بینی هنگام خواب طب سنتی

طب سنتی ایرانی راهکارهای بسیار زیادی برای رفع مشکل گرفتگی بینی در خواب ارائه کرده است. عفونی شدن مخاط بینی در اثر بیماری‌هایی که در فصول سرد وجود دارد، از دلایل این مشکل است. گرفتگی دارای علائم و نشانه‎‌هایی است که در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  1. ایجاد مخاط عفونی در داخل بینی
  2. آب ریزش بینی
  3. ریزش اشک
  4. ایجاد سردردهای سینوسی
  5. دردناک شدن سینوزیت

نمک، سرکه سیب، زردچوبه و … از روش‌های مختلف برای این کار در طب سنتی هستند. بدن در هنگام خواب دچار کاهش دما می‌شود. همین امر می‌تواند موجب گرفتگی بینی کودکان یا بزرگسالان در هنگام خواب شود.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، محمد صادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن گوارش و کبد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن اشاره به اینکه یکی از مشکلات شایع در فصل سرما در بزرگسالان و کودکان گرفتگی بینی است، گفت: التهاب بافت بینی همراه با آبریزش و یا بدون آن منجر به ایجاد گرفتگی بینی در افراد می شود.

این پزشک عمومی به راه های درمان این عارضه اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از درمان های ساده کیپ شدن بینی استفاده از قطره های سدیم کلرید یا همان آب نمک است که باعث شست و شوی مجاری تنفسی می شود.