استان سمنان را می‌توان به یک معدن بزرگ تشبیه کرد. چرا که طبق بیانات بهروز اسودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استان سمنان دارای رتبه اول کشوری از نظر وجود تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم کشوری در تولید سولفات سدیم و رتبه سوم کشوری در تولید زغال سنگ و کرومیت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اضافه کرد:

این استان از ذخایر غنی و متنوع معدنی از قبیل معادن گچ، سولفات سدیم، سنگ آهک، سنگ لاشه، گرانیت، مرمریت، سنگ آهن، نمک، بوکسیت، سلستین، زئولیت، ذغال سنگ ، باریت، طلا، مس، کائولن، کرومیت، روی، فلورین و… برخوردار است.

اسودی خاطرنشان کرد:

معادن غنی و متنوع استان سمنان، 60 درصد نمک و 40 درصد گچ کشور را تأمین می‌کند، همچنین 95 درصد زئولیت، حدود 95 درصد سلستین و 15 درصد سولفات سدیم و 20 درصد کرومیت و 15 درصد زغال‌ سنگ کشور را نیز از معادن غنی استان سمنان تامین می‌شود.

با توجه به وجود ذخایر معدنی با کیفیت و کمیت مطلوب، صنایع معدنی مهمی نظیر کربنات سدیم، فروسیلیس، سولفات سدیم، سیمان، نمک تصفیه و صنعتی، گچ، کاشی و سرامیک و… دراستان سمنان متمرکز شده است و با عنایت به وجود بازار داخلی و صادرات و وجود ذخایر معدنی به عنوان منبع اصلی تامین مواد اولیه و همچنین استفاده از روش‌های نوین فراوری به خصوص درصنایعی مانند گچ و نمک، امکان گسترش صنایع معدنی درسطح استان سمنان وجود دارد.

تولید و فرآوری نمک در استان سمنان

تولید و فرآوری نمک در استان سمنان

جایگاه سمنان در تولید نمک

استان سمنان دارای تعداد زیادی معدن نمک است. تمرکز معادن نمک در این استان، عنوان « پایتخت نمک ایران » را به این استان بخشیده است. برای جلوگیری از خام فروشی نمک، کارخانه‌های زیادی برای فرآوری نمک در این استان متمرکز شده‌اند. به نقل از واحد مرکزی خبر درباره جایگاه سمنان در تولید نمک، این استان رتبه اول کشور را این صنعت دارد. رئیس سازمان صنایع و معادن استان سمنان گفت:

سالانه 720 هزار تن از 18 معدن نمک استان سمنان استخراج می شود.

مهندس احمدیه افزود:

30 معدن نمک با 20 میلیون تن ذخیره قطعی در این استان وجود دارد که 100 نفر در آن مشغول به کار هستند.

وی در ادامه گفت:

از 250 معدن استان 31 ماده معدنی در حال استخراج است. از 70 ماده معدنی شناخته شده کشور، 41 مورد در استان سمنان وجود دارد.

به گفته آقای احمدیه در نیمه اول سال جاری، 14 پروانه بهره برداری برای تولید گچ، مارماریت، سنگ آهن و سنگ های بلوکی در استان سمنان صادر شده است که با بهره برداری از این معادن، 104 فرصت گوابی ایجاد می شود.

 

کشورهای مقصد صادرات نمک سمنان

نمک استخراجی از معادن سمنان، در کنار تأمین نیازهای داخلی به کشورهای مختلف صادر می‌شود. از مقاصد صادرات نمک سمنان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کشورهای حوزه CIS
  • عراق
  • روسیه
  • کشورهای اروپایی
  • هند
  • کشورهای آفریقایی

اگرچه نمک سمنان به مقاصد بالا صادر می‌شود اما به گفته متخصصین امر، ایران ظرفیت بیشتری در زمینه صادرات نمک دارد. امید است با برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت اجرایی امور، حجم صادرات نمک افزایش یابد. کارخانه نمک شایان نیز مفتخر است که به عنوان یکی از فعال‌ترین کارخانه‌های تولید نمک در کشور، حضوری فعال و مستمر در بازار تولید، فرآوری و صادرات نمک دارد.