شیوه درمان با نمک در حقیقت کشف تازه‌ای نیست. نقطه شروع تاریخچه نمک درمانی در جهان به دوره یونایان باستان برمی‌گردد. در این نوشتار به بررسی این تاریخچه می‌پردازیم.

نمک درمانی

تاریخچه نمک درمانی : از یونانیان باستان تا جنگ جهانی

یونانیان باستان دریافته بودند که معادن نمک و غارهای نمکی تأثیر مثبت و شگرفی بر روی بیماری‌های تنفسی و همچنین بهبود بیماری‌های روانی دارد؛ به نحوی که افراد شاغل در معادن هیچگاه به بیماری‌های تنفسی دچار نمی‌شوند. این افراد در گذشته دور و با استفاده از این تأثیرات، موفق به بهبودبخشی بیماری های تنفسی شده بودند. در هنگام جنگ‌های جهانی، آلمانی ها برای بهبود تنفس سربازان خود قبل از اعزام به جنگ مدتی آنها را به غارها و معادن نمک می‌فرستادند تا از تأثیرات شگرف نمک بر بهبود سلامت سیستم تنفسی و عصبی بهره‌مند گردند.

ناگفته پیداست که نوع نمک مورد استفاده در غارها و اتاق‌های نمک با نمک‌های خوراکی که در بسیاری از موارد برای سلامت هم مضر هستند، بسیار متفاوت است و نمک مورد استفاده در اتاق‌های نمک، نوع خاصی از نمک است که مصرف آن چه به صورت خوراکی و چه به صورت تنفسی مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند.

 

نمک درمانی در عصر نوین

در مطالعه تاریخچه نمک درمانی به عصر کنونی می‌رسیم. نمک درمانی (Salt Therapy) در عصر جدید، استفاده آزمایشگاهی از تأثیر نمک در بهبود بیماری‌های تنفسی و به تبع آن بهبود بیماری‌های ناشی از اختلال در سیستم تنفسی است. مکانیزم این فرآیند، ایجاد شرایط موجود در معادن و غارهای نمک طبیعی به وسیله ژنراتورها و هواسازهای نمک است. هوای ایجاد شده توسط این ژنراتورها کاملاً تمیز، خشک، عاری از میکروب و هرگونه مواد شیمیایی است.

نمک درمانی به روش نوین، در سال1982 در شوروی ابداع شد و از آن تاریخ تا به امروز میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از فواید این روش درمانی بدون دارو جهت درمان و بهبود بیماری‌هایی نظیر آسم، گرفتگی مجاری تنفسی، سرفه‌های مزمن و غیره بهره‌مند شده‌اند.

موج دوم استفاده از روش‌های درمانی ابداع شده (نمک درمانی)، غارها و اتاق‌های نمک، از ابتدای سال 2009 شروع شد. امروزه تقریباً در تمامی کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا)، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر این روش برای بهبود سلامت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به سرعت در حال گسترش است.

 

هواسازهای غارهای نمک مصنوعی (Dry Saline Diffuser)

هواسازهای غارهای نمک مصنوعی امروزه در اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان یک ابزار پزشکی آزمایش شده، ثبت و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلستان، کانادا، آمریکا و بیشتر کشورهای دیگر، این روش به عنوان یک جایگزین دارو برای بهبود بیماریهای تنفسی و روحی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد به نحوی که در بسیاری از کشورهای اروپایی شرکت‌های بیمه‌ای قسمتی از هزینه‌های استفاده از غارهای نمک ی را همانند دیگر خدمات درمانی و بهداشتی پرداخت می‌نمایند و افراد را به استفاده بیشتر از روش‌های طبیعی درمان و بهبود بیماری‌ها تشویق می‌نمایند.

انواع نمک‌های مورد نظر به روشی درمانی ابتکاری دکتر شوسلر به قرار زیر است:

  • کلسیم فلوراید (CALC.FLOUR)
  • کلسیم فسفات (CAIC.PHOS)
  • کلسیم سولفات (CALC.SULPN)
  • آیرون فسفات (FERR.PHOS)
  • پتاسیم کلراید (KALI.MUR)
  • پتاسیم فسفات (KALI.PHOS)
  • پتاسیم سولفات (KALI.SULPN)
  • منگنزیوم فسفات (MAG.PHOS)
  • سدیم کلراید (NAT.MUR)
  • سدیم فسفات (NAT.MUR)
  • سیلیکواکساید (SILICA)