تاثیر نمک روی حافظه

تاثیر نمک روی حافظه

تاثیر نمک روی حافظه و ذهن را می‌توان بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، متوجه شد. در صورتی که هر ماده خوراکی بیش از حد نیاز بدن مصرف شود، می‌تواند موجب تاثیرات منفی شود. در نتیجه مشکلاتی برای سلامتی ایجاد خواهد شد. اما دانشمندان به طور کلی همیشه توصیه می‌کنند که میزان استفاده از این ماده‌ی معدنی باید به حداقل برسد. نمک می‌تواند فوایدی را نیز داشته باشد. اما این موضوع تنها در صورتی است که به اندازه مصرف شود. شاید برای شما جالب باشد که این ماده می‌تواند تاثیراتی روی ذهن و قدرت حافظه داشته باشد. مرز هشدار مصرف نمک را باید بشناسیم و بر طبق آن از این ماده استفاده کنیم.

عملکرد ذهن در هنگام استفاده از نمک

تاثیر نمک روی حافظه و ذهن با توجه مضر بودن این ماده برای بدن انسان، طبیعتا منفی است. مصرف مداوم و زیاد نمک تا حد زیادی می‌تواند روی سیستم حافظه و مغز تاثیرات منفی داشته باشد. محققان دریافته اند که مصرف بیش از حد نمک می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات ذهنی، در سیستم ایمنی نیز اختلال ایجاد کند.

دلیل اختلال در حافظه در اثر مصرف نمک

عملکرد بد حافظه از نتایج تحقیقات روی موش‌ها بوده است. یکی از دلایل این امر، ایجاد اختلال در جریان خون مغز است. نمک اضافی می‌تواند این جریان خون را کاهش یا مختل کند. این بخش‌ها نیز در ارتباط مستقیم با حافظه هستند. در نتیجه امکان زوال عقل نیز وجود دارد. بنابراین دلایل این اختلال را به صورت مختصر ذکر خواهیم کرد:

  • ایجاد اختلال در خون‌رسانی به مغز
  • مختل شدن جریان خون مورد نیاز برای بخش‌های مرتبط با حافظه در مغز

 حذف نمک از رژیم غذایی می‌تواند از این مشکلات کمتر کند. میزان کمی از این ماده می‌تواند برای بدن مفید باشد. مثلا در کسانی که دارای فشار خون پایین هستند، ترکیباتی از نمک می‌تواند منجر به افزایش فشار شود. بنابراین گاهی نیز می‌تواند مفید باشد.

ترکیبات نمک و تاثیر آن روی ذهن

کلر و سدیم 2 ماده های هستند که نمک را بوجود می آورند.نمک از مهم ترین املاح ها در سر سفره های مردم است و در برخی خوراکی ها هم مورد استفاده قرار میگیرد. تاثیر مصرف نمک روی ذهن را می‌توان از روی آزمایشات متوجه شد.

برای انجام این مطالعه رژیم غذایی 1262 فرد بین سنین 67 تا 84 سال مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد در افرادی که دریافت سدیم بالا می باشد، عملکرد شناختی و قدرت حافظه ضعیف تر از سایر افراد می باشد.این یافته ها به ویژه برای سالمندان حائز اهمیت است زیرا به طور طبیعی با افزایش سن توانایی ادراک و شناخت به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

پیروی از الگوی تغذیه ای صحیح و پرهیز از مصرف زیاد سدیم در این گروه سنی موجب بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از فقدان حافظه و شناخت می شود.این اولین مطالعه ای است که نقش سدیم بر حافظه را مورد بررسی قرار داده است. این محققان به همه افراد به ویژه سالمندان توصیه می کنند از مصرف زیاد نمک، کنسروها و غذاهای فرآوری شده دوری کنند.

منبع: دکترسلام