تاثیر نمک روی ورزشکاران استقامتی

تاثیر نمک روی ورزشکاران استقامتی

تاثیر نمک روی ورزشکاران استقامتی تا چه اندازه است؟ به دلیل فعالیت این وزرشکاران و تولید عرق، طبیعتا بدن آنها میزان زیادی سدیم از دست خواهد داد. در نتیجه ممکن است در معرض کمبود سدیم خون قرار بگیرند. افت فشار موجب سرگیجه و عدم تعادل خواهد شد. به همین علت کسانی که ورزش می‌کنند باید به میزان مصرف نمک در برنامه غذایی خود دقت کنند. برای انتقال امواج عصبی، باید در سطح بدن تعادل سدیم و نمک وجود داشته باشد. برخی از ویژگی‌های نمک برای وزرشکاران را در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  • جلوگیری از افت فشار خون در حین ورزش
  • کاهش میزان خطر هیپوناترمی
  • جلوگیری از غلظت کم میزان سدیم در خون
  • کمک به عملکرد عصبی عضلات

آیا مصرف نمک کارایی ورزشکاران را افزایش می‌دهد؟

بسیاری از محققان عقیده دارند که مصرف نمک رد حد تعادل می‌تواند به عنوان یک تغذیه اصولی برای ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد. اما اینکه در مصرف آن زیاده روی شود، نمی‌تواند تاثیری روی کارایی و عملکرد ورزشکار داشته باشد. در بسیاری از مواقع نیز می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. بنابراین در حد تعادل می‌تواند موجب جلوگیری از کم آبی بدن شود. این درحالی است که برخی از ورزشکاران به باور اینکه این ماده برای سلامتی نیاز است، از آن بیشتر استفاده می‌کنند. ما در مقاله عوارض مصرف ناکافی بدن به مزیت‌های استفاده از آن در برنامه غذایی اشاره کرده ایم.

شاید بتوان گفت این ماده در موارد بحرانی می‌تواند فرد را از خطر مرگ و کما نجات دهد. اما هیچ گونه تاثیری روی کارایی آنها نخواهد داشت. تاثیر نمک روی ورزشکاران استقامتی را در ادامه با توضیح نقشش نمک در تغذیه شرح خواهیم داد.

نقش نمک در تغذیه ورزشکارن استقامتی

کلرید سدیم یا نمک طعام یک ماده معدنی است که برای بدن انسان ضروری است. اما باید مصرف آن بسیار محدود شود. در غیر این صورت مضراتی را به همراه خواهد داشت. تاثیر نمک روی ورزشکاران استقامتی به دلیل از دست دادن آب بدن در حین ورزش، بسیار آشکار است. به این ترتیب که این ماده موجب می‌شود که آبرسانی به بدن ورزشکار انجام شود. این ماده می‎تواند به عنوان الکترولیت در بدن فرد ورزشکار، به کارکرد عضلانی وی کمک کند. شاید برخی تصور کنند که این ماده می‌تواند موجب افزایش کارایی فرد شود. اما در حقیقت چنین نیست. اگر فردی میزان کمی نمک مصرف کند ممکن است کارکرد و عملکرد عضلاتش در زمان ورزش دچار اختلال شود. بنابراین بهتر است در تغذیه فرد از این ماده استفاده شود. میزان حجم و مقدار نمک برای هر فرد بستگی به سن و … دارد. بنابراین ورزشکاران می‌توانند از آن در تغذیه خود استفاده کنند.

نتایج تحقیقات روی تاثیر نمک روی ورزشکاران استقامتی

بررسی‌ها نشان داده است که ورزشکاران استقامتی به دلیل از دست دادن مایعات و الکترولیت‌های موجود در بدن به مصرف نمک احتیاج دارند. محققان تاثیر مصرف نمک بر کارایی ورزشکاران سه گانه را بررسی کردند. آنها دریافتند ورزشکارانی که نمک را به نوشیدنی خود اضافه می‌کنند، 26 دقیقه زودتر یک مسابقه سه گانه را نسبت به دیگران به پایان می‌رسانند.

محققان اسپانیایی دریافتند که وجود تعادل بین آب و الکترولیت‌ها در نوشیدنی ورزشکاران بر کارایی ارگان‌های بدن تاثیر گذار است. در این تحقیقات ورزشکاران همراه با نوشیدنی‌های خود در دوزهای مختلف نمک مصرف کردند. هدف از این کار جبران سدیم از دست رفته در عرق بود.افرادی که مکمل نمک مصرف کردند حدود 26 دقیقه زودتر مسابقه را به پایان رساندند. مصرف این مکمل باعث افزایش میزان الکترولیت‌ها در خون می‌شود و باعث می‌شود که ورزشکاران در حین ورزش مایعات بیشتری مصرف کنند. به این ترتیب تعادل بین آب و الکترولیت در بدن ورزشکاران بیشتر می‌شود.