تحقیقات و آزمایشات بر روی گروهی از افرادی که به بیماری‌های مزمن کلیوی دچار هستند و مصرف نمک به منظور جلوگیری از بالا رفتن فشار خون را محدود کرده‌اند نشان داد، این اقدام موجب بهبود بیماران کلیوی می‌شود. این امر نشان دهنده ارتباط مستقیم مصرف بی‌اندازه نمک و بیماری کلیوی است.

ارتباط مستقیم مصرف نمک و بیماری کلیوی

ارتباط مستقیم مصرف نمک و بیماری کلیوی

ارتباط کاهش دریافت نمک و بیماری کلیوی

کاهش دریافت نمک، فواید زیادی را در زمینه سلامت قلب و کلیه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی مزمن دارد. به بیان دقیق‌تر، کاهش و محدودیت دریافت نمک موجب افزایش طول عمر بیماران کلیوی می‌شود. افزایش دریافت نمک می تواند موجب افزایش احتمال بروز بیماری قلبی و نقص عملکردی کلیوی شود. از آنجایی که کنترل تعادل نمک یکی از اعمال کلیه می باشد، معمولاً بیماران کلیوی در صورت عدم رعایت دریافت نمک و محدود نکردن مصرف آن بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار می گیرند.

کاهش دریافت نمک را می توان به عنوان یک روش بسیار ارزان و کم خطر برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و نقص بیشتر عملکرد کلیه در بیماران کلیوی در نظر گرفت. مقدار معمولی مصرف نمک برای افراد بین 8 تا 12 گرم است که این مقدار برای بیماران کلیوی زیاد محسوب می‌شود و نباید استفاده شود.

با محدود کردن مصرف سدیم به مدت ۴ هفته بر روی ۵۸ بزرگسالی که به بیماری‌های مزمن کلیوی مبتلا بودند، مشخص شد علاوه بر کاهش قابل قبول فشار خون، بیماری‌های کلیوی آنها نیز بهبود چشمگیر یافته است.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

بیماران کلیوی برای کاهش دریافت نمک باید رژیم غذایی خود را کنترل کنند. در این بخش برخی مواد خوراکی که برای بیمارن کلیوی مناسب است، شرح داده شده است:

گل کلم یکی از سبزیجات بسیار مفیدی است که با توجه به دارا بودن ویتامین‌های C، K و B برای بیماران کلیوی مناسب است.
یکی دیگر از خوراکی های مفیدی برای بیماران کلیوی زغال اخته می‌باشد. این ماده خوراکی علاوه بر اینکه یک منبع عالی برای آنتی اکسیدان است، سدیم، فسفر و پتاسیم کمی نیز دارد؛ به همین دلیل بیماران کلیوی باید زغال اخته را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

سفیده تخم مرغ، هم یکی خوراکی مفید برای بیمارن کلیوی می‌باشد. شاید زرده بگویید زرده تخم هم بسیار مفید است، اما حقیقت این است که زرده تخم مرغ شامل مقدار زیادی فسفر است و به همین دلیل مناسب بیماران کلیوی نیست. سفید تخم مرغ حاوی پروتئین‌های مختلف و با کیفیتی است که مناسب کلیه‌های می‌باشد.

پزشکان به بیماران کلیوی توصیه می‌کنند که میزان سدیم دریافتی را محدود کنند. سدیم عمدتا از طریق نمک جذب بدن می‌شود و برای جایگزین کردن نمک و جلوگیری از دریافت سدیم، استفاده از سیر پیشنهاد می‌شود. سیر در عین حال که خاصیت‌های تغذیه‌ای دارد، یک طعم دهنده بسیار مناسب است و می‌توان آن را جایگزین نمک کرد تا به کاهش دریافت نمک کمک کند.
کاهش دریافت نمک، ممکن است سخت باشد، بنابراین باید جایگزین‌هایی پیدا کنید، که طعم دار باشند و در عین حال حاوی ویتامین‌های مناسب کلیه باشند. پیاز هم مانند سیر یک ماده خوارکی بسیار عالی است که ‌می‌توانید جایگزین نمک کنید. ویتامین‌های C، B، منگنز و فیبر‌های پری بیوتیک را میتوان در پیاز یافت.

منبع : فارس نیوز