کوه نمک و بندر تاریخی سیراف در فهرست ثبت یونسکو

کوه نمک و بندر تاریخی سیراف در فهرست ثبت یونسکو

کوه نمک و بندر تاریخی سیراف در فهرست ثبت یونسکو قرار خواهد گرفت؟ به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر زهرا احمدی پور در نشست با فعلان بخش خصوصی و سمن ها در استانداری بوشهر گفت با وجود آثار باستانی و تاریخی مهم تا کنون اثری از استان بوشهر در یونسکو ثبت نشده است و ما تلاش می کنیم این دو اثر مهم در فهرست جهانی ثبت شود. سایر آثار طبیعی مانند کوه نمک در قم نیز جزو آثار طبیعی ایران محسوب می‎‌شوند.

وی با بیان اینکه بندر سیراف سند سیادت تاریخی ایران از خلیج فارس است افزود‌ ثبت جهانی آثار تاریخی ضمن جذب گردشگر بیشتر استان بوشهر را به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری خارجی مطرح می کند.احمدی پور گفت بافت تاریخی بوشهر فرصت طلایی برای بوم گردی است که باید از آن بهره برد.

وی با اشاره به اینکه با ورود هر گردشگر خارجی  10 تا 11 شغل برای کشور میزبان ایجاد می شود. افزود‌در شش ماه اول سال 96 تعداد گردشگران خارجی ثبت نام شده نسبت به مدت مشابه پارسال 120 ردصد رشد داشته است.

حفظ میراث فرهنگی مانند کوه نمک و بندر تاریخی سیراف

حمدی پور گفت دولت واردات صنایع دستی خارجی را با هدف حمایت از تولیدات داخلی ممنوع کرده است و در همین راستا تقویت و رونق بازارچه های دائمی صنایع دستی ضروری است. وی افزود اقدامات عملی صورت گرفته در استان بوشهر در بخش گردشگری دریایی این استان را به عنوان منطقه ای پیشرو در صنعت گردشگری دریایی در کشور مطرح کرده است.احمدی پور با اشاره به اینکه تعداد نیروی انسانی موجود در سازمان میراث فرهنگی محدود است گفت نیروهای مردم نهاد بازوان توانمند این سازمان در حفظ و تقویت میراث فرهنگی کشور است.

ویژگی‌های کوه نمک و بندر تاریخی سیراف

کوه نمک و بندر تاریخی سیراف در شهر زیبا و تاریخی سیراف قرار دارد. این منطقه مربوط به جنوب استان بوشهر است. قدمت این مکان را می‌توانیم چند هزار ساله تخمین بزنیم. بندر سیراف جزئی از شهر کنگان است. زمان اوج و رونق تجاری آن نیز به دوره دیلیمان برمی‌گردد. برخی از نام بندر طاهری برای آن استفاده می‌کنند. وجود کوه نمک در این منطقه نیز یکی از دیگر آثار جالب این شهر است. بنابراین علاوه بر آثار تاریخی، آثار طبیعی نیز در این منطقه وجود دارد.

کوه‌های سیراف دارای حفره‌های عجیبی هستند. این حفره‌های شبیه قبرهای آماده هستند. کوه نمک در این منطقه جاشک نام دارد. درون این کوه جویبارانی از آب نمک روان است. غلظت نمک آن نیز بسیار بالا است. وجود کریستال‌های نمکی مناظر بسیار زیبایی را در مسیر چشمه ایجاد کرده است.

چاله ها و غارهای نمکی در سیراف

چاله، غار و آبشار نمکی تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند. اما چرا این منطقه گردشگری در فهرست آثار فرهنگی هنوز ثبت نشده است؟ استان بوشهر یکی از شهرهای مهم رد جهت جذب گردشگر و توریست است. علاوه بر کوه نمک و بندر شهر سیراف، جاذبه‌های بسیار زیادی در آن قرار دارد. آب منطقه به علت وجود کوه نمک شور است. اما بوشهر به آب شیرین نیز دسترسی دارد. دسترسی به کوه نمکی و سایر آثار طبیعی چندان دشوار نیست. برای راحتی گردشگران نیز خدماتی ارائه می‌شود.