فشار خون بالا در ایرانی‌ها تا 55 سالگی!

فشار خون بالا در ایرانی‌ها تا 55 سالگی!

فشار خون بالا در ایرانی‌ها تا 55 سالگی به امری رایج و مرسوم تبدیل شده است. 50 درصد افراد به این مشکل دچار خواهند شد. دکتر رضا ملک زاده در حاشیه اولین کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ها، یکی از مشکلات کشور را کم تحرکی اعلام کرد. نزدیک به ۷۰ درصد ایرانی ها چاق و یا دارای اضافه وزن هستند. وی با اشاره به این که چاقی در ایران به مرز ۲۰ درصد جمعیت رسیده است، ادامه داد: اضافه وزن هم در کشور شایع شده است. بخشی از این موضوع حاصل پرخوری است.۳۰ درصد غذاهایی که ما مصرف می کنیم، اضافی است. اینکه آیا رژیم غذایی کم نمک فشار خون را کاهش می‌دهد را در یک مقاله به صورت جداگانه شرح داده ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: حدود ۸۰ درصد ایرانی ها تحرک کافی ندارند. اغلب ما پیاده روی یا ورزش نمی کنیم. این موضوع می تواند سبب چاقی، دیایت و کبد چرب شود. وی افزود: پنج نوبت ورزش در هفته به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه، از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. از این طریق، شیوع سرطان هم کم می شود. فشار خون بالا در ایرانی‌ها به طور معمول در سنین بالاتر رخ می‌دهد.

تغذیه نادرست دلیل بروز فشار خون بالا در ایرانی ها

نوشیدنی های داغ از جمله چای داغ را از ریسک فاکتورهای خیلی مهم برای ابتلا به سرطان معده و مری عنوان نمود. وی توصیه کرد مردم نوشیدنی های ولرم مصرف کنند.  مردم باید ۵ تا ۷ وعده در روز میوه مصرف کنند. وی افزود: در هر وعده یک نوع میوه کافی است که این کار علاوه بر جلوگیری از پرخوری، مانع چاق شدن افراد هم می شود. فشار خون بالا در ایرانی‌ها تا 55 سالگی بسیار خطرناک است. زیرا در سایر کشورها چنین نیست. فشار خون بالا در ایرانی‌ها مساله ای است که باید حل شود.

ملک زاده ادامه داد که ایرانی ها متاسفانه از غذاهایی مانند برنج، نان و شیرینی که چاق کننده هستند، بیشتر مصرف می کنند که این روند باید نغییر یابد. وی با اشاره به اینکه مصرف نمک در کشور ۲.۵ تا ۳ برابر مقدار لازم است، افزود: نیمی از ایرانیان وقتی به سن ۵۵ سالگی می رسند دچار فشارخون هستند.

علت بالا رفتن فشار خون

یکی از دلایل فشار بالا، تغذیه نادرست است. مثلا مصرف برخی مواد غذایی مانند نمک باید به صورت اصولی باشد. اگر بیشتر از حد مجاز مورد استفاده قرار بگیرد، مشکلاتی مانند فشار خون ایجاد خواهد شد. البته برخی از آزمایشات این موضوع را تکذیب کرده اند. مصرف غذاهای فراوری نیز از دیگر دلایل بالا رفتن فشار خون در ایرانی ها است. اگر این موارد رعایت شود، قطعا مشکلاتی این چنینی نیز ایجاد نخواهند شد.

اما چرا 50 درصد ایرانی ها تا سن 55 سالگی به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند؟ پاسخ این سوال را باید در نوع تغذیه این افراد پیدا کنیم. فشار خون بالا علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای فرد، ممکن است موجب شود که بیماری های دیگری مانند مشکلات قلبی و عروفی نیز ایجاد شود. بنابراین باید تغذیه خود را اصلاح کنیم.