امروزه در سراسر دنیا توریسم طبیعت و استفاده از جاذبه‌های طبیعی برای جذب گردشگری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استان سمنان نیز جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی دارد که از جمله شاخص‌ترین و منحصربفردترین آنها جاذبه‌های نمکی است. در این نوشتار، پس از بررسی برخی جاذبه‌های گردشگری نمکی سمنان به خبری درباره احداث پارک نمکی استان سمنان می‌پردازیم.

احداث پارک نمکی استان سمنان

 

برخی جاذبه‌های گردشگری نمکی سمنان

پدیده‌های طبیعی مثل غارهای نمکی، گنبدهای نمکی، دریاچه‌های نمک، معادن نمک و … از جمله جاذبه‎های گردشگری به شمار می‌روند. در این میان، سهم استان سمنان از جاذبه‌های نمکی و گردشگری نمک بسیار پر رنگ است. در ادامه به بررسی برخی از این جاذبه‌ها می‌پردازیم:

1 – نمک بلوری

رضا رستمیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:

در استان سمنان سنگی با نام “نمک بلوری” وجود دارد که شفا بخش است، اين سنگ با انرژي هاي بسياري که دارد جهت درمان انواع بیماری های ريوي، آسم و سرفه و همچنین درمان انواع درد های پا، زانو، مچ، دست، کمر درد که همراه با ورم و يا کبودي هستند موثر است. سنگ با ارزش نمک بلوری باعث ايجاد آرامش در افراد می شود.

مشاور اقتصادی نماینده مردم سرخه، سمنان و مهدیشهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: این سنگ با ارزش باعث ايجاد آرامش در افراد می شود و استرس، اضطراب را کاهش می دهد و برای رفع عصبانيت مفيد است، گفت: نه تنها برای انسان مفید است.

وی تصریح کرد: این نمک داراي هاله اي به صورت موجي بوده و داراي حدود 30 سانتي متر ارتفاع است که به رنگ هاي سرد مانند، سبز، آبي، يشمي، فيروزه اي، لاجوردي، بنفش، نيلي و … است.

 

2 – سنگ نمک و خواص آن

رئیس اداره ثبت احوال سرخه با اشاره به اینکه سنگ نمك در استرالیا، چین، كشورهای عربی و اروپا با كاربردهای تزئینی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت:

دانشگاه نیوساوت ولز در شهر سیدنی استرالیا هم خواص درمانی سنگ نمك را تأیید كرده است.

رستمیان افزود

هم اکنون کشورهای دور و نزدیک همچون پاکستان (معدن نمک khewra) و لهستان (معدن نمکwieliczka) و گواتمالا(هتل محلی) با ایجاد طرح گردشگری بر پایه نمک سالیانه پذیرای هزاران نفر گردشگر هستند که موجب رونق صنعت گردشگری در ناحیه خود شده اند و نام خود را در دنیا با نمک ماندگار کرده اند.

وی با بیان اینکه مشاهده كاربری متفاوت سنگ نمك با آنچه كه سال‌ها در ایران رایج بود برخی صاحبان ایده و ذوق را به اندیشه ساخت چراغ‌های نمكی راهنمایی كرد، گفت:

خوشبختانه از بابت معادن سنگ نمك در استان سمنان با فراوانی مواجه‌ایم و می‌توانیم در مناطق گرمسار- ایوانکی، ده نمک، سمنان، سرکویر و میامی به این معادن دسترسی داشته باشیم.

 

ایجاد پارک نمکی استان سمنان مغفول مانده است

به گفته مشاور اقتصادی نماینده مردم سرخه، سمنان و مهدیشهر در مجلس شوراي اسلامي، استان سمنان که از دیر باز به عنوان یکی از مناطق تامین کننده نمک کشور شناخته شده است با توجه به معادن عظیم نمک خود و قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و مسیر زیارتی مشهد مقدس دارای شرایط بالقوه برای انجام طرح گردشگری بر پایه نمک است.

رستمیان گفت:

ادغام فرآوري نمك با صنعت گردشگري راهي براي متمركز كردن جمعيت گردشگران در مناطق کویری و گسترش بخش گردشگري خواهد بود. متاسفانه ایجاد پارک نمکی در بحث گردشگری مغفول مانده است.

وی افزود:‌

ساخت پارك‌هاي نمك منجر به توسعه صنعت گردشگري می‌شود. از سويي ديگر يكي از قديمي‌ترين روش‌هاي امرار معاش مردمان اين استان را همچنان زنده نگاه خواهد داشت.