نمک غیر مجاز یا نمک‌هایی که به عنوان غیراستاندارد شناخته می‌شوند، درشرایط غیر بهداشتی، بدون غنی سازی با ید، بدون انجام فرایند تصفیه و بدون نظارت سازمان‌ غذا و دارو تولید می‌شوند. مصرف این نمک‌ها سبب بروز عوارض مختلفی می‌شود که در زیر شرح داده شده است:

نمک غیر مجاز

کمبود ید و افزودنی ها در نمک های غیر مجاز

یکی از مشکلاتی که در بیشتر‌ کشورها افراد دچار آن هستند، کمبود ید است. برای جبران این کمبود کشور‌های مختلف از جمله ایران اقدام به اضافه کردن ید به نمک‌ها کرده‌اند. سازمان و ارگانهای مرتبط وظیفه دارند نمک موجود در کارخانه‌ها را بررسی نموده و در صورت لزوم اقدام قانونی انجام دهند.

مشکلات ناشی از کمبود ید شامل طیف وسیعی از عقب ماندگی ذهنی، اختلال در تکلم، نابینایی، ناشنوایی و … می‌شود. اگر خانمی باردار باشد و از کمبود ید رنج ببرد، این مشکل سبب عقب ماندگی ذهنی و جسمی کودک می‌شود. مهم‌ترین دلیل مبتلا شدن به این بیماری افزایش مصرف نمک‌های غیر مجاز و غیر استاندارد و بدون ید است.

وجود ناخالصی در نمک های غیر مجاز

همانطور که گفتیم نمک‌های غیر مجاز در شرایطی تولید می‌شوند که فرایند تصفیه بر روی انها انجام نمی‌شود. به همین دلیل ناخالصی‌ها و آلودگی‌های نمک از بین نمی‌رود و باقی می‌ماند. آزمایشاتی در رابطه با این موضوع انجام شده است. نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد ناخالصی‌های این نمک‌ها شامل انواع فلزات سنگین مانند سرب، کادیوم، سنگ گچ و سایر ناخالصی‌ها است. این آلودگی و ناخالصی‌های موجود در نمک‌های غیر مجاز سبب بروز انواع بیماری‌های سرطانی می‌شود.

 

نمک دریا : آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها

مثل سایر نمک‎های غیر مجاز دیگر، نمک دریا هم دارای انواع آلودگی‌ها و ناخالصی‌هاست. و بر روی این نمک‌ها فرایند تصفیه انجام نمی‌شود، بنابراین پخش و مصرف این نوع نمک‌ها پیشنهاد نمی‌شود. نمک‌هایی هم در عطاری‌ها به صورت فله‌ای و نا مناسب به فروش می‌رسد که ادعا می‌شود کاملا مفید و خواص درمانی دارد. اما اینطور نیست بلکه این نوع نمک‌ها سلامتی را به خطر می‌اندازند. ناخالصی‌هایی که در این نمک‌ها وجود دارد علاوه بر بروز ناراحتی‌هایی مانند مشکلات کلیوی و کبدی، باعث می‌شود که مصرف کننده کمتر شوری نمک را احساس کند و در نتیجه بیشتر نمک مصرف کند.

بهترین راه تشخیص نمک های غیر مجاز از نمک مجاز

نمک مجاز، نمکی است که ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • رنگی سفید داشته باشد
  • شکل دانه‌های آن کروی باشد
  • حاوی ید باشد (توجه به درج عبارت”نمک تصفیه شده یددار” بر روی بسته بندی)
  • دارای مشخصه تصفیه تبلور مجدد باشد
  • دارای مشخصه پروانه ساخت باشد

 

اسامی برخی نمک های غیر مجاز

اسامی برخی نمک های واحدهای تولیدی مواد غذایی غیر مجاز شناخته اعلام شد. دلیل این امر جعلی بودن یا فقدان اسناد بهداشتی اداره کل فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو است.

نمک با نام های تجاری آرمان، هستی، بلوط، دی، صدف، نمک تصفیه شده یددار دانه دانه و نمک شرکت نمک رادمهر با نام تجاری رادمهر به دلیل جعل مدارک بهداشتی مورد نظر اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو غیر مجاز هستند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو، همچنین با نام بردن از نمک های روحی و نمک ید دار الماس به دلیل عدم دارا بودن مجوز های بهداشتی از افرادی که محصولات معرفی شده را در سطح عرضه مشاهده می کنند خواست روابط عمومی سازمان غذا و دارو، معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور یا نیروی انتظامی را مطلع کنند تا نسبت به جمع آوری آنها اقدام شود.

منبع : تی نیوز