ارزش ذخایر دریاچه نمک قم

ارزش ذخایر دریاچه نمک قم

ارزش ذخایر دریاچه نمک قم چقدر است؟ بهروز برنا در همایش روز مهندس و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش معدنی استان که ظهر پنجشنبه در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان قم برگزار شد. با اشاره به اینکه دو کمربند متالوژنی در جهان وجود دارد. که تمرکز معدنی در جهان در این کمربندها قرار دارد. وی اظهار کرد: ایران و استان قم در کمربند آلپ – هیمالیا واقع شده است.  ۱۵ درصد ذخایر معدنی دنیا در این کمربند وجود دارد. وجود کوه نمک در قم می‌تواند نشان دهنده میزان ذخایر این استان باشد.

معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی کشور با تأکید بر اینکه ۱۲ و نیم درصد کمربند آلپ – هیمالیا در ایران است.  ۸ الی ۹ پهنه در ایران وجود دارد که از ارزش بسیاری برخوردار است. هر کدام مواد معدنی خاصی را در خود ذخیره کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه حداقل ۸۵ ذخیره پورفیر درکمربند مس و طلای ارومیه – دختر ایران وجود دارد. تصریح کرد: ایران بر روی کمربند آهن اورال – عمان قرار داد و برداشت‌های آهن استان قم در کشور برجسته است. ۳ درصد ذخایر سرب و ۲ درصد ذخایر روی دنیا در ایران است، بیان کرد: ۱۲ معدن در کلاس جهانی در ایران وجود دارد، ۳ درصد مواد معدنی دنیا با ارزش افزوده ۷۷۰ میلیارد دلاری در ایران وجود دارد.

متوسط عمق اکتشاف در ایران کمتر از ۲۰ متر است

معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به اینکه طی بیست سال تنها یک میلیارد دلار در ایران در بحث اکتشافات معدنی سرمایه گذاری شده است. متوسط عمق اکتشاف در دنیا ۸۰ متر است اما در ایران کمتر از ۲۰ متر است که برای کشف ذخایر پنهان بسیار اهمیت دارد. ارزش ذخایر دریاچه نمک قم را باید طبق تحقیقات مختلف تخمین زد.

۱۵ هزار محدوده امید بخش در کشور داریم. این محدوده‌های امید بخش باید تعیین تکلیف شود. بر اساس آمارهای جهانی از هزار محدوده به ۲۵ نقطه امید بخش و از آن ۳ معدن حاصل می‌شود. این نشان می‌دهد کار ویژه‌ای برای رسیدن به یک معدن باید صورت بگیرد.

۲ درصد ذخایر کشور در استان قم است

برنا ذخایر منگز، املاح و مواد معدنی غیر فلزی از جمله گچ و سولفات استان قم را در کشور برجسته برشمرد. وی تأکید کرد: ۲ درصد ذخایر کشور در استان قم است. با توجه به وسعت کم این استان نشان می‌دهد که هر چه در بخش معدن ورود کنیم می‌تواند ارزش اقتصادی به همراه داشته باشد.

یکو ۳۷ درصد معادن فعال در استان قم قرار دارد. ۳ درصد از معادن غیر فعال هم در استان قم وجود دارد. با توجه به نزدیکی استان قم به تهران می‌تواند تغزیه کننده این استان باشد.

این معدن از بهترین روش‌های اکتشافی استفاده می‌کند. این در خاورمیانه منحصر به فرد است.  از ذخیره ۸ میلیون تنی با ۸۵ الی ۱۰۰ هزار تن منگنز بهره مند است. اینکه ارزش ذخایر دریاچه نمک قم چقدر است را باید با توجه به ذخایر آن تشخیص داد.

ارزش ریالی ذخایر دریاچه نمک بیش از ۲۰ میلیارد دلار است

وی با اشاره به اهمیت دریاچه نمک، افزود: ارزش ریالی ذخایر دریاچه نمک بیش از ۲۰ میلیارد دلار است که باید در آن سرمایه گذاری شود، مشابه این دریاچه در یوتا آمریکا است که هر سال سرمایه گذاری یک و ۳ میلیارد دلاری به همراه دارد.

برنا بر روی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استان هم تأکید کرد و گفت: استان قم رتبه اول در بهره برداری از معدن عقیق کشور را داراست، ۷۰ کارگاه تراش سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان قم وجود دارد و با توجه به جایگاه مذهبی استان می‌تواند در رشد اقتصادی در این زمینه گام‌های ویژه‌ای برداشت. در این مقاله به ارزش ذخایر دریاچه نمک قم پرداخته شد.