مصرف نمک در بیماران کلیوی

مصرف نمک در بیماران کلیوی

کاهش مصرف نمک در بیماران کلیوی در درمان مشکلات این بیماران موثر است؟ محققان دانشگاه میشیگان دریافتند در شرکت کنندگانی که رژیم غذایی با محدودیت مصرف نمک داشتند فشارخون سیستولیک (عدد بالایی) به طورمیانیگن حدود ۱۱ بوده است.دکتر راجیو ساران، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «فشارخون بالا و تجمع آب و نمک اضافی در بدن به قلب و عروق خونی فشار می آورد.» با مطالعه مقاله بهبود بیماری های مزمن کلیوی با مصرف نمک می‌توانید از فواید ان نیز آگاه شوید.

به گفته وی، «در بیماران کلیوی، فشارخون بالا و تجمع مایع اضافی در بدن می تواند یک ترکیب سمی را ایجاد کند. آنها ممکن است عمدتا به دلیل بیماری قلبی-عروقی بمیرند.» یافته های این تحقیق نشان می دهد تاثیر پیروی از یک رژیم غذایی با محدودیت مصرف نمک می تواند برای بهبود کنترل فشارخون بیماران کلیوی مهم باشد. منظور از رژیم غذایی کم نمک برای بیماران کلیوی، مصرف کمتر از ۲ گرم نمک در روز است. یک قاشق چایخوری نمک حاوی ۲۳۰۰ میلیگرم سدیم می باشد.

برنامه غذایی بیماران کلیوی

امروزه بسیاری از پزشکان کار بلد و توانا، بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند را تشویق به مصرف کم نمک میکنند. آیا میدانید علت آن چیست؟ همه میدانند که یکی از ضررهایی که با مصرف بیش از حد نمک متوجه انسان میشود، فشار خون می باشد.  حالا شاید از خود بپرسید که فشار خون چه رابطه ای با بیماری های کلیوی دارد؟ سالها پیش دکتر راجیو ساران استاد نفرولوژِی فلورانس و پرفسور پزشکی داخلی و اپیدمیولوژی از دانشگاه میشیگان در تحقیقاتی که روی نمک انجام داد. به این نتیجه رسید که فشار خون بالا و تجمع بیش از حد نمک در بدن باعث بیماری ها و نارسایی هایی قلبی میشود.  کاهش مصرف نمک در بیماران کلیوی مطمئنا در رمان مشکلات این بیماران تاثیر بسیار زیادی دارد.

کنترل نکردن استفاده از نمک گاها موجب از بین رفتن و فوت بیمار میگردد. در نتیجه وی پیشنهادی برای بیماران کلیوی ارائه کرد که مصرف نمک را در روز نباید از 2 گرم بیشتر کنند. که این دو گرم بر اثر تعریق، و سوخت و ساز بدن در روز دفع گردد و از بین برود. بنا به گفته محققان و پزشکان، بیماران دیالیزی باید بکوشند تا مصرف نمک خود را به روزی یک و نیم گرم برسانند.

بیماران دیالیزی و مصرف نمک

بیماران باید از مواد غذایی که پتاسیم بلایی دارند فاصله بگیرند. زیرا ممکن است برای آنها خطرناک باشد. بسیاری از میوه ها پتاسیم بالایی دارند. از جمله موز، هندوانه، آناناس، و حتی گوجه فرنگی. میوه های مناسب برای مصرف بیماران دیالیزی خیار و سیب می باشد. اینت میوه ها از درصد پتاسیم کمتری برخوردار هستند. به نقل از سرکار خانم فرزانه باقرزاده کارشناس ارشد علوم تغذیه و رئیس انجمن تغذیه در استان البرز علت پنجاه درصد مرگ بیماران دیالیزی ابتلا به بیماری های قلبی میباشد. که به دلیل استفاده از چربی ها بوده، راهکار وی در این خصوص مصرف روغن های گیاهی حاوی امگا 3 میباشد. بنابراین کاهش مصرف نمک در بیماران کلیوی باید جزو برنامه غذایی این افراد باشد.

دکتر کوروش جعفریان دکترای تخصصی (PH.D) علوم تغذیه مقاله ای ارائه کرد. که برای بیماران کلیوی میتواند مثمر ثمر واقع شود. هر فرد بالغ و سالم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 8 دهم گرم پروتئین در روز نیاز دارد. اما زمانی که فرد دچار مشکل کلیوی می‌شود، میزان و کیفیت پروتئین تفاوت پیدا می‌کند. سفیده تخم‌مرغ از پروتئین‌های باکیفیت است. پروتئین موجود در گوشت قرمز و احشای داخلی بدن حیوانات مثل دل و جگر مضراتی دارد و مصرف آنها باید کاهش پیدا کند.