شستن بينی با آب و نمک

شستن بينی با آب و نمک

پيامدهای شستن بينی با آب و نمک چه هستند؟ يونس حيدري پژوهشگر طب سنتي اظهار داشت: استفاده از ترکيب آب جوشانده و نمک دريا در درمان برخي بيماري هاي مجاري گوش و حلق و بيني بسيار موثر است. وي بيان کرد: چکاندن آب نمک در داخل بيني با قطره چکان يا شست و شوي بيني به کمک سبب ضد عفوني کنندگي و درمانگر پوليپ بيني است. درمان سریع گرفتگی بینی با آب نمک را در این مقاله شرح خواهیم داد.

اين پژوهشگر طب سنتي تصريح کرد: شست و شوي دهان و گلو به کمک آب نمک موجب درمان عفونت دندان، لوزه و گلو مي شود.حيدري عنوان کرد: همچنين استفاده از آب نمک براي شست و شو و ضدعفوني کنندگي گوش و چشم مفيد است. وي تاکيد کرد: افراد براي درمان مشکل سينوزيت مي توانند ترکيب آب و نمک را شب قبل از خواب در مجاريبيني چکانده که اين عمل عفونت سينوس ها را به مرور زمان از بين مي روند.

تسکین درد‌های عفونی با شستن بينی با آب و نمک

استفاده از آب نمک سبب تسکين درد ناشي از عفونت مي شود.  همچنين کمپرس نمک دريا به همراه در درمان عفونت و درد دندان بسيار موثر است. حيدري اضافه کرد: براي درمان آلر‍ژي هايي که همراه آبريزش بيني است، چکاندن آب نمک در بيني و شست شوي آن موجب کاهش آبريزش بيني مي شود.

شست و شوی زياد بينی با آب نمک

وي افزود: استفاده از نمک صنعتي در آب نمک به دليل ورود حجم زيادي از نمک هنگام شست و شوي مجاري گلو به حلق سبب بالا رفتن فشار خون مي شود. اين پژوهشگر طب سنتي يادآور شد: شست و شوي زياد بيني با آب نمک مخاط بيني و دهان را از بين مي برد و ممکن است موجب ضعف حس بويايي فرد شود.

شستشوی بینی با سرم نمک برای سینوزیت

برخی از افراد برای شستشوی بینی از سرم استفاده می‌کنند. میزان نمک در این سرم‌ها برای شستشوی بینی مجاز است. به همین علت امکان آسیب به مخاط بینی وجود ندارد. اما هنگامی که به صورت خانگی نسبت به شستن بينی با آب و نمک اقدام می‌کنیم. ممکن است مشکلاتی برای حس بویایی ایجاد شود. آسیب به مخاط جبران ناپذیر است. به همین دلیل توصیه می‌شود از سرم استفاده شود. سینوزیت یکی از مشکلات شایع است. این مشکل در اثر عفونی شدن مخاط بینی ایجاد می‌شود. عدم درمان آن نیز سردردهای شدید را به دنبال خواهد داشت.

شستشوی بینی با سرم نمک می‌تواند برای سنوزیت مفید باشد. اما گاهی نباید به صورت مداوم نیز از آن استفاده کرد. شاید به این دلیل که امکان دارد در اثر آسیب‌های مخاط، درد شدیدتر شود. جراحی و استفاده از قرص‌های آنتی بیوتیک در این راه موثر واقع خواهند شد.

طرز تهیه سرم شستشو بینی

 برای شستشوی بينی با آب و نمک باید این دو ماده را با یکدیگر مخلوط کنید. اما اینکه چه میزان از هر دو استفاده شود، کاری دشوار است. باید میزان نمک به گونه ای باشد که میکروب ها را بکشد. اما اگر از حد مجاز بیشتر شود، طبیعتا مشکل زا خواهد بود.