نمک یددار ضریب هوشی

نمک یددار و ضریب هوشی

نمک یددار ضریب هوشی ۶۰ میلیون نفر را در کشور افزایش داد! فریدون عزیزی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اضافه کردن ید به نمک فقط برای کاهش گوآتر نیست، بلکه برای آنکه جنین، نوزاد و در ادامه کودک رشد ذهنی، عصبی و روانی کامل داشته باشد، ید به نمک اضافه می‌شود. رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت. 23 سال است که نمک ید‌دار در کشور مصرف می‌شود. در نتیجه  از بروز 20 میلیون گوآتر نیز پیشگیری شود. تامین ید با نمک یددار یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای است.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد. در 15 سال اول برنامه تغذیه با نمک یددار یعنی در سال‌های 1370 تا 1385 با نظارت کامل وزارت بهداشت و همکاری همه سازمان‌ها این امر به نحو کامل و بسیار عالی انجام شد. باید از نمک های یددار برای طبخ غذا استفاده شود. در غیر این صورت هیچ تاثیری در افزایش ضریب هوشی نخواهد داشت. این موضوع نیز باید به صورت جدی دنبال شود. زیرا برخی از شرکت ها در این کار تخلف کرده اند. در نتیجه نمک بدون ید را وارد بازار کرده اند.

افزایش ضریب هوشی با نمک یددار

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم ادامه داد: این مسئله به ویژه در 5 استان کشور مشاهده شده است. و در آزمایش و شاخص‌هایی که از میانه ید ادرار به دست آمده است. مقدار مناسب پائین‌تر از دوز موردنظر است. عزیزی افزود: این امر حدود 3 سال است که به تمام دوایر ذی‌ربط اطلاع داده شده و جلسات متعددی برگزار شده است. ولی هنوز به نظر می‌رسد که تصمیم مطلوبی در مورد یددار نبودن بعضی از نمک‌های موجود در این 5 استان حاصل نشده است. نمک یددار ضریب هوشی را افزایش می‌دهد.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم اظهار داشت: ما مجدداً قرار است ید ادرار را در سطح کشور و در دانش‌آموزان و زنان باردار با کمک وزارت بهداشت بسنجیم و اگر هنوز کاستی وجود داشت این مسئله را به طور رسمی اطلاع خواهیم داد.استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه حل موجود برای حل این مسئله را نظارت بیشتر ارگان‌های موجود و همچنین وزارت بهداشت عنوان کرد.

تاثیر نمک یددار روی حافظه و ضریب هوشی

نمک به صورت طبیعی ید ندارد. این ماده طی فرآیندهای آماده‌سازی به آن اضافه می‌شود. کمبود ید موجب بروز اختلالات مختلفی در بدن می شود. بیشتر افراد به ویژه ایرانی ها در طی روز مقادیر بسیار زیادی از این ماده را مصرف می‌کنند. افزایش ضریب هوشی و تاثیرات مثبت روی عملکرد مغز از ویژگی‌های ید است.

باید حتما برای غذاها از نمک های یددار استفاده کرد. استفاده از نمک های دریا یا نمک های ناخالص بدون ید نمی‌تواند روی این موضوع موثر باشد. نمک یددار ضریب هوشی ۶۰ میلیون نفر را در کشور افزایش داده است. طبیعتا یک خبر بسیار خوشحال کننده است. زیرا هدف نیز همین بوده است. از این رو محققان در این آزمایش موفق عمل کرده اند. به طور کلی مواد مغذی مختلف در صورت کمبود، موجب بروز بیماری خواهند شد. نباید به دلیل وجود ید در نمک در مصرف ان زیاده روی کرد. این امر مشکلاتی نظیر فشار خون بالا و سکته را به ارمغان خواهد آورد.