مصرف نمک در مواد غذایی با اهداف متعددی انجام می‌شود. ساده‌ترین دلیل استفاده از نمک در غذا، ایجاد طعم و مزه مناسب است. امّا این ماده جادویی آثاری بسیار وسیع‌تر از تحریک گیرنده‌های مزه شوری در بدن انسان دارد. یکی از آنها را در این نوشتار بررسی می‌کنیم: نمک و انتقال پیام عصبی، انقباض قلب و ماهیچه‌ها!

نمک و انقباض قلب و ماهیچه‌ها

 

دلایل استفاده از نمک در مواد غذایی

قبل از اینکه به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم بطور خلاصه و کوتاه، دلایل استفاده از نمک در مواد غذایی را فهرست می‌کنیم:

  • طولانی شدن زمان نگهداری: نمک باعث طولانی شدن زمان نگهداری غذا می شود زیرا از رشد میکروبهای نامطلوب جلوگیری و از فساد مواد غذایی ممانعت می کند.
  • تأمین ید مورد نیاز بدن: ید یکی از ریزمغذی‌های اساسی است که درتولید هورمون تیروئید شرکت دارد. این هورمون در سلامت واعمال حیاتی انسان ازدوران جنینی،‌ کودکی و بلوغ نقش دارد. لذا، نرسیدن ید کافی به بدن عوارض بی‌شماری خواهد داشت. این عوارض شامل گواتر، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده‌زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی، کاهش بهره هوشی و عقب افتادگی ذهنی است. منبع اصلی تأمین ید در جامعه ایران و بسیاری از جوامع جهان که مصرف غذاهای دریایی آنها کم است، استفاده از نمک یددار است.
  • نیاز بدن به سدیم: سدیم نقش حیاتی در بدن ما دارد. نمک و انتقال پیام عصبی، تنظیم انقباض عضلانی و حجم خون مرتبط هستند. همچنین نمک سطح مایعات را در بدن شما تنظیم می‌کند. سطوح پایین سدیم می تواند باعث کم آبی، گرفتگی عضلات یا حتی نارسایی اندام شود.

درباره مورد آخر در ادامه به تفصیل صحبت می‌کنیم. یکی از کاربردهای سدیم برای بدن موضوع مورد بررسی در این مقاله را پوشش می‌دهد.

 

دلایل نیاز بدن ما به سدیم

بدن ما روزانه به مقدار 2 گرم سدیم نیاز دارد. حدود 60 درصد حجم نمک را سدیم تشکیل می‌دهد. بنابراین، سدیم مورد نیاز ما با مصرف روزانه حدود 5 گرم نمک بدست می‌آید. این حجم نمک تقریباً با یک قاشق چایخوری نمک برابری می‌کند. در ادامه دلایل نیاز بدن ما به سدیم بررسی می‌شود:

1 – نمک و انتقال پیام عصبی

سدیمی که از نمک دریافت می‌کنیم عامل هدایت تکانه‌های عصبی در بدن انسان است. بنابراین برای انتقال پیام‌های عصبی از مغز به ماهیچه‌ها و بالعکس به سدیم نیازمندیم.

2 – نمک و انقباض قلب و ماهیچه‌ها

بدن انسان برای انقباض و شل کردن ماهیچه‌ها و حفظ تعادل مناسب آب و مواد معدنی به مقدار کمی سدیم نیاز دارد. قلب نیز ماهیچه است و برای انقباض و شل کردن نیاز به سدیم دارد.

 

توصیه در مصرف از نمک

در انتهای این متن باید دو توصیه در مصرف نمک داشته باشیم:

1 – رعایت حد اعتدال در مصرف نمک

تخمین زده می شود که ما روزانه به 500 میلی گرم سدیم برای عملکردهای حیاتی بدن نیاز داریم. اما سدیم زیاد در رژیم غذایی می تواند منجر به فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته شود. همچنین می‌تواند باعث کاهش کلسیم شود. اکثر ما حداقل 1.5 قاشق چایخوری نمک در روز یا حدود 3400 میلی گرم سدیم مصرف می کنیم که این مازاد نیاز بدن ما محسوب می‌شود.

2 – استفاده از نمک بهداشتی و استاندارد

متذکر شویم که در صورت تولید و عرضه نمک های ناسالم که متاسفانه اخیراً شایع شده است مشکلات کمبود ید و سایر بیماری های مرتبط مجدداً بروز خواهد کرد لذا توصیه می شود که نمک به مقدار کم وآن هم از نوع نمک های یددار تصفیه شده ای که دارای پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بوده و تاریخ تولید و انقضاء آن نیزثبت شده است استفاده گردد.