نمک سود کردن یکی از روش‌های نگهداری طولانی مدت بسیاری از غذاهاست. آب موجود در غذا می تواند باعث رشد میکرو ارگانیسم ها شود که احتمال فاسد شدن غذا را افزایش می دهند. به همین دلیل با استفاده از عوامل نگهدارنده طبیعی مانند شکر و نمک، آب موجود را می توان از نظر شیمیایی کاهش داد. به این ترتیب از گسترش میکرو ارگانیسم ها جلوگیری کرد.

نمک سود کردن

این فرآیند با فرآیند تهیه ترشی (که در آن ماده غذایی را به جای نمک، داخل آب نمک و دیگر مواد افزودنی قرار می دهند) بسیار در ارتباط است. بسیاری از باکتری ها، قارچ ها و دیگر موجودات ریز زنده در محیط هایی که حاوی مقادیر زیادی از نمک باشند، زنده نمی مانند. زیرا هر موجود زنده ای که وارد چنین محیطی شود، طبق پدیده اسمز، آب موجود در بدنش، خارج می شود و بر اثر کم آبی، می میرد. مردم از ابتدای شروع کشاورزی از روش نمک سود کردن برای نگهداری گوشت، ماهی و سبزیجات استفاده می کردند.

در یکی از قوانین رژیم غذایی یهودیان، آمده است که باید خون موجود در گوشت تازه را کاملاً پاک نمود. سپس به این گوشت نمک زده یا آنرا داخل محلول آب نمک قرار داد. این روش برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی بسیار مفید است.

گاهی انواع سبزی را داخل آب نمک قرار می دهند و به این ترتیب، نوعی ترشی به نام شوری تهیه می کنند که طعم بسیار مطبوعی دارد. با کمک این روش، سبزیجاتی را که به راحتی ظرف چند روز فاسد و گندیده می شوند را می توان تا مدت ها نگهداری نمود.