غذاهای شور – به ویژه غذاهای فرآوری شده نمکی که ممکن است حاوی مواد نگهدارنده مضر باشند – ممکن است در برخی افراد باعث میگرن شوند. در این نوشتار به بررسی ارتباط نمک و میگرن می‌پردازیم.

نمک و میگرن

نمک و میگرن

 

سدیم، نمک و میگرن

بدون تغییر رژیم غذایی، افراد در طول زندگی خود به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند. این امر بسیار نگران کننده است زیرا به طور معمول فشار خون انسان با افزایش سن کاهش می یابد. اکثر متخصصان معتقدند که رژیم‌های غذایی سرشار از سدیم این وضعیت را تشدید می‌کنند.

مصرف سطوح بالای سدیم فشار خون را افزایش می‌دهد و باعث سردرد یا حملات میگرنی می‌شود. استفاده از نمک طعام در حد اعتدال مطلوب است. اما غذا با نمک زیاد مشکلاتی را ایجاد می‌کند. میانگین میزان مصرف نمک طعام 6 تا 18 گرم است. این در حالی است که مصرف 5 گرم نمک طعام می‌تواند کل سدیم مورد نیاز بدن (2 میلی گرم در روز) را تأمین کند. البته این در شرایطی است که سدیم بدن انسان از دیگر منابع تأمین نشود. در صورتی که اکثر غذاها حاوی مقادیری سدیم هستند و چنانچه حتی شما نمکی را بصورت مستقیم مصرف نکنید، همچنان سدیم بدن شما تأمین می‌گردد.

کارشناسان معتقدند مصرف بی رویه نمک مهمترین عامل میگرن یا سردرد عصبی است. بنابراین، کسانی که میگرن دارند باید در مصرف سدیم محتاط باشند. یک وعده غذایی با سدیم بالا ممکن است باعث سردرد این افراد شود. خطر ابتلا به فشار خون بالا در افراد مبتلا به میگرن مزمن دو برابر است. همچنین نمک سفید موجود در غذاهای فرآوری شده و نمکدان ها ممکن است در ایجاد بیماری‌های خودایمنی نقش داشته باشد. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که در حالی که سطوح سدیم در خون ممکن است بالا نرود، افزایش سطح سدیم در بافت‌های لنفاوی ممکن است افزایش یابد. همین امر ممکن است پاسخ خود ایمنی را ایجاد کند.

 

دیگر بیماری‌های حاصل از افزایش سدیم در بدن

میگرن و تشدید دردهای آن یکی از پیامدهای حاصل از افزایش سدیم در خون است. مصرف بی رویه نمک همچنین باعث جمع شدن آب در بدن (احتباس آب)، از دست دادن پتاسیم و تورم در پاها می‌شود. پتاسیم برای جذب و استفاده پروتئین در بدن ضروری است. بنابراین، استفاده بی رویه از نمک موجب اختلال در عملکردهای ماهیچه‌ها نیز خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر درباره بیماری‌های حاصل از مصرف بیش از حد نمک می‌توانید مطالب ذیل را مطالعه کنید:

 

میزان مصرف نمک را کاهش دهید!

چنانچه شهروندان بخواهند میزان نمک خود را کاهش دهند می‌بایست از نوشیدن ماء الشعیر، استفاده از منوسدیم گلوتامات، جوش شیرین و پودر پخت و پز، از خوردن گوشت هایی همچون ژامبون، سوسیس، غذاهای کنسرو شده یا یخ زده پرهیز کنند.

آشامیدنی های رژیمی ممکن است کم کالری باشند اما حاوی نمک هستند. اکثر غذاهای آماده و فست فودها حاوی مقادیر زیادی نمک یا سدیم هستند. بنابراین، در مصرف آنها حد اعتدال را رعایت بفرمایید.