معدن نمک ویلیچکا در نزدیکی شهر کراکف قرار دارد که در حال حاضر یکی از قدیمی‌ ترین معادن نمک در جهان است. به گزارش ماین نیوز، این معدن که از قرن سیزدهم میلادی تا سال ۲۰۰۷ به صورت مداوم در حال تولید نمک بوده، بیش از۳۰۰ کیلومتر طول داشته و به لطف ده‌ها مجسمه و یک صومعه که در بدنه صخره‌های کوهستانی آن ایجاد شده یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌های گردشگری کشور لهستان به شمار می‌رود.گردشگران می‌توانند مناطق مختلفی همچون اتاقی بزرگ با دیوارهای نمکی، دریاچه‌ای زیرزمینی و نمایشگاه‌هایی از تاریخ معدن نمک را در این مکان تماشا کنند.

معدن نمک ویلیچکا

 

جاذبه‌های گردشگری معدن نمک ویلیچکا

معدن نمک ویلیچکا جزء آثار ثبت شده در یونسکو می‌باشد. این معدن از حدود 700 سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته است و امروزه به یک موزه زیرزمینی بسیار زیبا در اروپا تبدیل شده که باعث شده تا سالانه حدود 2 میلیون نفر برای دیدن آن صف بکشند. علاقه گردشگران به بازدید از این موزه-معدن دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

1. آثار و خواص درمانی معدن نمک ویلیچکا

افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند تحت عنوان آب گرم توان بخشی از این معدن نمک استفاده می‌کنند. آب‌وهوای داخل معدن نمک، دارای پتاسیم، منیزیم و کلسیم است که برای سلامت انسان بسیار مفید هستند. بیماران زیادی از قرن نوزدهم از این معدن به عنوان یک مرکز درمانی استفاده می‌کرده‌اند. اکنون هم معدن نمک ویلیچکا همچنان میزبان تعداد زیادی از افراد است که برای درمان مشکلات ریوی، تنفسی و آلرژی به این معدن می‌آیند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بیماران مبتلا به کرونا نیز به این معدن می‌روند تا از آب و هوای داخل معدن برای درمان آثار ریوی بیماری کرونا بهره‌مند شوند!

شهر نمکی ویلیچکا : یک شهر زیرزمینی

شهر نمکی ویلیچکا : یک شهر زیرزمینی

 

2. مجسمه‌های نمکی

معدنچیان طی سالیان گذشته مجسمه‌های افراد مشهور و برجسته کشورشان را در این معدن نمک ساختند و و به جاذبه‌های توریستی این مکان افزودند. بزرگترین مجسمه این مجموعه، حجمی معادل سه فیل دارد. از مجسمه‌های معروف این مجموعه، می‌توان به مجسمه نمکی پاپ جان پاول 2 اشاره کرد. علاوه‌ براینها مجسمه‌های عجیب دیگری هم در معدن نمک وجود دارند که یکی از آنها 7 کوتوله سفید برفی است که جنس آنها به صورت کامل از نمک است.

معدن نمک ویلیچکا : مجسمه های نمکی

معدن نمک ویلیچکا : مجسمه های نمکی

 

3. کلیسا در دل معدن نمک

به دلیل وجود خطرات مختلف در این معدن، کارگران معدن برای کاهش استرس ناشی از خطرات، دست به ساخت کلیساهایی زدند و خود را وقف آنها کردند. قدیمی ترین کلیسایی که این کارگران ساخته‌اند حدود 400 سال قدمت دارد و با نام سنت کینگا شناخته می‌شود. در دیوارهای این کلیسا نوشته‌های مختلفی به چشم می‌خورند که مطمئنا دعاهای مذهبی هستند. همچنین در قسمتی دیگر از دیوارها کنده‌کاری نقاشی شام آخر داوینچی وجود دارد.

کلیسای ویلیچکا در دل معدن نمکی

کلیسای ویلیچکا در دل معدن نمکی

 

مسیرهای گردشگری در معدن نمک ویلیچکا

برای رسیدن به این معدن نمک، باید 800 پله به زیر زمین بروید. اگر بعد از پیمودن این 800 پله خسته شدید، فضایی تحت عنوان پایگاه سلامت در نظرگرفته شده است. می‌توانید در آنجا هوایی بدون آلودگی را استشمام کنید. اگر از گشت و گذار در این معدن بسیار لذت بردید، می‌توانید شب را در معدن بمانید. گروه‌های زیادی هستند که شب را در معدن می‌مانند و تنها چیزی که برای این کار باید به همراه داشته باشید یک کیسه خواب است.

مسیر‌های مختلفی برای گشت‌وگذار در این معدن نمک وجود دارد، به عنوان مثال می‌توانید از مسیری بروید که در آن از 20 تالار نمکی بازدید خواهید کرد. مسیر دیگری که وجود دارد مسیر معدنچیان است، برای استفاده از این مسیر باید تجهیزات کاملی داشته و لباس‌های مخصوصی را به تن کنید.