از جاذبه های گردشگری طبیعی در استان خراسان رضوی می‌توان به معدن نمک سلطان آباد اشاره کرد. در این نوشتار به معرفی این معدن می‌پردازیم.

ورودی معدن نمک سلطان آباد

ورودی معدن نمک سلطان آباد

 

مسیر دسترسی به معدن

روستای سلطان آباد بین نیشابور و تربت حیدریه قرار دارد و راه آسفالته آن، از کنار شهرک ایران خودرو در جاده نیشابور به مشهد می‌گذرد. معدن نمک در 5 کیلومتری روستا قرار دارد و راه آن، خاکی است.

 

بهره‌برداری از معدن نمک سلطان آباد

بهره برداری از معدن به صورت پیمانکاری و توسط خود اهالی انجام می شود. عمده نمک به دست آمده از این معدن در کارخانه های تولید نمک بهداشتی استان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

جاذبه های توریستی معدن نمک سلطان آباد

جذابیت‌های معدن نمک سلطان آباد فقط به یک بازدید ساده از یک معدن نمک ختم نمی‌شود. در واقع این معدن را تعدادی از آثار گردشگری دانست که در کنار هم مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند:

 

1 – تپه ماهورهای اطراف معدن

طبیعت اطراف معدن و وجود تپه‌های متعدد اطراف آن که پوشش آنها لایه‌ای از خاک رس قرمز و نمک است، چشم را نوازش می‌دهد. در این میان سنگ و صخر‌های تیره رنگ نیز دیده می‌شود، بی آنکه خبری از پوشش گیاهی باشد.

 

2 – رودخانه نمکی

در عبور از تپه‌ماهورها به سمت معدن یک رودخانه نمک وجود دارد. این رودخانه مسیری پر پیچ و خم را در بین تپه ماهورها طی می‌کند. عبور این خط سفید در بستری که تلفیقی از قرمزی خاک رس، سیاهی صخره‌ها و سفیدی نمک است، تصویری بی بدیل از طبیعت را به تصویر می‌کشد:

رودخانه نمکی معدن نمک سلطان آباد

رودخانه نمکی معدن نمک سلطان آباد

نمک موجود در این رودخانه نمکی حاصل رسوب آبی است که از معدن خارج می‌شود. آبهایی که از کف معدن بیرون می‌روند چنین رودخانه نمکی را ایجاد کرده‌اند.

 

3 – هالوتراپی در معدن نمک

سابقه هالوتراپی یا نمک درمانی به قرون وسطی بر می‌گردد. امروزه پژوهشگران بر فواید و آثار مفید استفاده از نمک در درمان بیماری‌ها و حفظ سلامتی صحه می‌گذارند. بر طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش‌ها تنفس هوای داخل معادن نمک می‌تواند تأثیر مثبتی بر تسکین بیماری‌های ریوی مثل سرفه، نفس تنگی، خس خس صدا و غیره داشته باشد. همچنین حضور در فضای معادن نمکی بر درمان افسردگی و اضطراب نیز مؤثر است.

 

4 – دالان‌های معدن

دالان های معدن، مسیرهای پر پیچ و خمی دارد که در مسیر رگه های صخره های نمکی، در دل کوه کشیده شده است. یکی از این دالان‌ها شبیه به تالار سنگی بزرگی است که بلندای سقف آن و تنومندی ستون های سنگی‌اش، آدم را به یاد خانه های دیو در داستان‌های کودکی می‌اندازد؛ تالار سنگی که روزنه های نور، گوشه و کنارش را روشن کرده اند. در و دیوار تالار، پر از شکل‌های عجیب و غریب و با این حال دیدنی است که حاصل همین رسوب نمک است:

دالان نمکی معدن نمک سلطان آباد

دالان نمکی معدن نمک سلطان آباد

نظم دقیق چند ستون سنگی این تالار و حفره‌هایی که به این سو و آن سوی کوه هستند، هنر معدن‌کاوان قدیمی سلطان آباد را نشان می‌دهد که بی هیچ نقشه مهندسی، در دل سنگی کوه نمک، تالاری دل باز درست کرده اند که هنوز هم می‌تواند هر بیننده‌ای را ساعتها مجذوب خود کند.