آنچه در این مقاله می‌خوانید خلاصه ای از نتایج یک مطالعه پژوهشی درباره ارتباط مصرف نمک زیاد و خطر مرگ زودرس در آمریکاست است. پژوهشی که در سایت خبری ریانووستی منتشر کردند. طبق این مقاله، افرادی که سر سفره به غذا نمک اضافه می کنند، 28 درصد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر مرگ زودرس هستند. افراد مورد مطالعه در این پژوهش قریب به 500 هزار نفر بوده‌اند. همچنین پژوهشگران وضعیت زندگی آنها را حدودا 9 سال پیگیری نمودند.

مصرف زیاد نمک

آوردن نمکدان بر سر سفره : عامل مؤثر در مصرف زیاد نمک

مضرات مصرف بیش از حد نمک

سدیم موجود در نمک طعام (NaCl) خطر ابتلا به سرطان، فشار خون بالا و سکته را افزایش می‌دهد. با استفاده از آزمایش ادرار می‌توان تخمینی از میزان نمک دریافتی افراد به دست آورد. با این حال، این روش ممکن است منعکس کننده عادات غذایی شما نباشد؛ زیرا بسیاری از غذاها سرشار از نمک هستند.

در میان مردم، افراد زیادی این عادت غذایی را دارند که صرف نظر از میزان نمکی که در تهیه غذا به کار میرود، نمکدان را بر سر سفره می‌آورند و  در حین صرف غذا به آن نمک اضافه می‌کنند. پژوهشی که در این نوشتار بررسی شد، مربوط به مضرات و نتایجی است که گریبانگیر این گروه از افراد می‌شود و نهایتاً خطر مرگ زودرس را در این دسته از افراد افزایش می‌دهد.

طبق نظر سرپرست پژوهشگران آمریکایی «در رژیم غذایی غربی، نمکی که سر سفره به غذا اضافه میکنند، 6 تا 20 درصد کل مصرف این ماده را تشکیل می‌دهد. این فرصتی منحصر به فرد برای ارزیابی رابطه بین مصرف سدیم و خطر مرگ زودرس است».

 

جزئیات پژوهش

پژوهشگران داده های بیش از 500 هزار نفر را که در مطالعه Biobank انگلستان شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. بین سال‌های 2006 تا 2010، از شرکت‌کنندگان پرسیدند که هر چند وقت یک‌بار به غذای خود نمک اضافه می‌کنند. کسانی که ترجیح دادند پاسخ ندهند در این پژوهش لحاظ نشدند. دانشمندان تجزیه و تحلیل را بر اساس عواملی مانند سن، جنسیت، نژاد، شاخص توده بدنی (BMI)، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی، رژیم غذایی و شرایط پزشکی که می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد، تنظیم کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه به طور متوسط ​​به مدت 9 سال پیگیری شدند. تعریفی که از مرگ زودرس در این پژوهش عنوان کردند، وقوع مرگ قبل از سن 75 سالگی است.

خطر مرگ زود هنگام در افرادی که سر سفره به غذای خود نمک اضافه می‌کردند، در مقایسه با کسانی که هرگز از نمکدان استفاده نمی‌کردند یا به ندرت این کار را انجام می‌دادند، 28 درصد بیشتر بود. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که این افراد امید به زندگی کمتری نیز دارند. در سن 50 سالگی، امید به زندگی زنان و مردانی که به طور مداوم سر سفره به غذای خود نمک اضافه می‌کردند، به ترتیب 1.5 سال و 2.28 سال کمتر از بقیه بود. این خطرات در افرادی که میوه و سبزیجات زیادی مصرف می‌کردند اندکی کمتر است. سرپرست پژوهشگران در این باره توضیح می دهد که میوه و سبزیجات منابع اصلی پتاسیم هستند که یک اثر محافظتی دارد.

 

کاهش مضرات مصرف زیاد نمک

بر طبق آنچه گفتیم و با تجمیع نظر پژوهشگران می‌توان نتیجه گرفت که یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش مضرات مصرف بیش از حد نمک این است که به میزان نمک موجود در غذا اکتفا کرده و از آوردن نمکدان به سر سفره غذا اجتناب کنیم.

حتی یک کاهش متوسط ​​در مصرف سدیم با کاهش مصرف نمک، تأثیر چشمگیری در سلامتی ما خواهد داشت. مصرف میوه و سبزیجات نیز به دلیل وجود پتاسیم، اثر محافظتی دارد.